Glukóza. Slovo gréckeho významu v preklade znamená sladký. Najčastejšie ju spájame s hroznovým cukrom. Keď chudneme, snažíme sa jej vyhnúť. Čo tak pozrieť sa na ňu aj z druhej strany? Naše telo ju potrebuje. Športovci o tom vedia svoje. Prečo je to tak a čo by si mal o glukóze vedieť? 

Glykogén. A to je čo? 

Zoznámte sa s polysacharidom s rozvetvenou štruktúrou. Do jedného celku ho spájajú glykozidové väzby. Glukóza sa z rozvetvených koncov glykogénu uvoľňuje rýchlejšie.

Vo forme drobných granúl sa nachádza najmä v cytoplazme buniek pečene a svalov. Ľudský organizmus má v tele cca 250 – 400 g glykogénu. Nie sme na tom všetci rovnako. Športovci ho môžu mať v tele viac. Potrebujú viac energie. Jedna tretina je uložená v pečeni, dve tretiny vo svaloch. Jasné, že keď sú základom tvojej stravy sladkosti, budeš ho mať v tele viac. Zloženie stravy ovplyvňuje jeho množstvo

Nie je glukóza ako glukóza

Glukózu na svoj bezchybný chod potrebuje celé naše telo, ale mozog a svaly sa bez nej nezaobídu. Energia, ktorú im poskytuje je nenahraditeľná. Keď jeho hladina klesne, začne sa tvoriť glukagón a adrenalín. Aby si jej nedostatok v mozgu nepocítil. 

Pri cvičení glukózu zo svalov spotrebuješ za 30 – 90 minút. Záleži na tom, ako intenzívne cvičíš. Glykogén je v tomto prípade ako zdroj energie pripravený ihneď. Keď sa jeho zásoby minú, telo začne spracovávať bielkoviny a tuky. Svalový glykogén sa do krvi nedostane. Svaly ho využívajú len na svoje potreby. Pri záťaži ju sval potrebuje oveľa viac. 

Vieš koľko svalov tvorí svalovú sústavu ľudského tela? Okolo 600. Stavím sa, že si práve začal počítať. Nezabudni, že niektoré sú párové. Keď sa ti podarí spočítať všetky, pochváľ sa v komentári. Som zvedavá, či to niekto dokáže. To len tak. Aby si vedel, koľko svalov ku svojej činnosti glukózu vážne potrebuje. 

 

Glykogén v pečeni má za úlohu udržiavať rovnakú hladinu cukru v krvi. Má čo robiť najmä vtedy, keď sa rozhodneš držať diétu a hladovať. Keď hladina cukru v krvi klesne, glykogén sa v pečeni štiepi na glukózu a tá postupne smeruje do krvi. S kolísaním cukru v krvi si sa pri diéte už pravdepodobne stretol. Vieš, aký to je pocit. Cukor potrebuješ hneď. Organizmus vďaka vytvoreným zásobám zareaguje ihneď. 

Telo si glykogén dokáže vytvoriť aj same. Chceš vedieť z čoho? Z glukózy. Keď klesne hladina glukózy v krvi, v pankrease sa začne tvoriť hormón glukagón a glykogén premení späť na glukózu. Dobre zariadené, čo povieš? Je to preto, aby ti energia nikdy nechýbala. 

glukóza pri tréningu
zdroj foto: pixabay

V hlavnej úlohe pečeň

Pečeň je najväčšou žľazou s vnútorným vylučovaním v ľudskom tele. Nachádza sa v pravej hornej časti brušnej dutiny a presahuje až pod ľavú bránicovú klenbu. Ľudovo jej hovoríme pečienka. Neboj sa, s pečienkou som už skončila. Odborný článok z toho nebude. Keď skáče hladina cukru v krvi, pečeň pracuje na plné obrátky. Snaží sa do organizmu dostať glukózu, ktorou sa zásobila

Glukóza a hodnoty inzulínu

Hladinu cukru v krvi kontroluje najmä hormón inzulín. Produkuje ho pankreas, podžalúdková žľaza. Keď zješ veľa sladkého, do krvi sa dostane veľa glukózy a zvýši sa aj tvorba inzulínu. Aby sa mu cukor podarilo dostať do každej bunky.

Viac ako 20 – 40 g glukózy denne nepotrebuješ. Jedine, že športuješ alebo je tvoja práca fyzicky náročná. Vtedy potrebuješ energie viac. 60 – 120 g by tvoju dennú dávku glukózy pokryť malo. 

ACCU-CHEK Active Kit

glukomer + príslušenstvo na monitorovanie glykémie, set

ACCU-CHEK Active Kit - glukomer

Za normálnych okolností sa hodnota cukru v krvi pohybuje od 3,3 po 5,5 mmol/l. Dve hodiny po jedle je jeho hladina vyššia, ale to je v poriadku. Ovplyvňuje to aj množstvo a druh jedla, ktoré si prijal, málo pohybu a spánku, stres a celkový zdravotný stav. Pri poruche látkovej premeny cukrov, tukov a bielkovín vzniká cukrovka. Vzniká najmä vtedy, keď je hladina cukru v krvi vysoká. Inzulín sa nevylučuje v dostatočnom množstve, cukor nedokáže držať pod kontrolou a jeho hladina nekontrolovateľne stúpa. Hovoríme o hyperglykémii. Opakom hyperglykémie je hypoglykémia, zvýšená tvorba inzulínu. Ani jeden extrém nie je dobrý a dáva organizmu poriadne zabrať. 

Energia, ktorú potrebuješ

Cukor ako rýchly zdroj energie vo veľkom využívajú športovci. Pred tréningom alebo tesne po ňom. Vytrvalostní aj siloví. Opatrne, aby si to s množstvom hroznového cukru neprehnal. Mohlo by sa stať, že priberieš viac tuku, ako by si chcel. Aj keď sa nachádzaš vo fáze naberania. 

Kedy glukózu potrebuješ najviac? 

Pred tréningom si daj len niečo ľahké. Telo potrebuje energiu na to, aby si podal dobrý výkon. Nezaťažuj ho trávením. Trenuješ pravidelne? Určite si si už všimol, kedy ti počas tréningu cukor klesne. Doplň ho hroznovým cukrom, či sladkým nápojom. Tvoj organizmus rýchla energia určite poteší. Sleduj glykemický index potravín. Čím je jeho číslo vyššie, tým rýchlejšie sa cukor dostane do krvi. Glykogén vo svaloch pomáha zlepšovať fyzický výkon a vytrvalosť. Aj to je dôvod, pre ktorý by si ho mal mať stále dosť. 

glukóza a hroznový cukor
zdroj foto: pixabay

Hroznový cukor. Energia, ktorá nesmie chýbať

Telo pri spracovaní glukózy spotrebuje menej kyslíka ako pri spaľovaní tuku. Preto ju pri náročnom tréningu treba dopĺňať. Ideálne v podobe hroznového cukru. Zbytočne ťa nezaplní a dodá presne toľko energie, koľko potrebuješ. 

Pred tréningom alebo po ňom? 

Daj si hroznový cukor ešte pred tréningom. 3 až 5 koliesok úplne postačí. S touto dávkou energie by si mal celý tréning hravo zvládnuť. Ak nie, telo si ju vyžiada. ďalšie koliesko si počas cvičenia dopriať môžeš. Inak telo začne spaľovať svalovú hmotu a to predsa nechceš. 

 

Svaly na regeneráciu po tréningu potrebujú najmä bielkoviny a glukózu. Doplň ich hneď po tréningu v podobe hroznového cukru a svaly sa do formy dostanú rýchlejšie. 

Vyskúšaj, kedy ti prijímanie glukózy vyhovuje najviac. Pred tréningom, po tréningu či počas neho. Každý potrebuje niečo iné. Sleduj, ako reaguje tvoje telo a podľa toho sa zariaď. Potrebuješ ho, ale s jeho množstvom to zbytočne nepreháňaj. Cukor, ktorý nespáliš sa v tele uloží vo forme tuku. A to nie je dôvod, pre ktorý si sa rozhodol ho užívať. 

Hroznový cukor a jeho účinky

Hroznový cukor ako najrýchlejší zdroj energie nepomáha len športovcom. Do krvi sa vstrebáva hneď po konzumácii, preto nezaťažuje tráviaci trakt. Okrem toho

  • pomáha s budovaním svalovej hmoty
  • zvyšuje chuť do jedla a zlepšuje trávenie 
  • priaznivo pôsobí na nervový systém 
  • podporuje imunitu
  • zlepšuje pamäť a koncentráciu
  • zlepšuje využitie kreatínu

Glukóza je pre fungovanie organizmu dôležitá, najmä keď podávaš fyzický výkon. Mozog bez nej nedokáže pracovať. Má pozitívny dopad na celý organizmus. Keď to s ňou nepreženieš. Glukóza s mierou a všetko bude fungovať tak, ako má. 

Aj sladké pochúťky môžu byť zdravé. Naše recepty ťa o tom presvedčia. 

Prosím ohodnoť náš článok

 
Reklama