Cvikla (Beta vulgaris) je dvojročná koreňová zelenina. Určite si sa s ňou už stretol. Nie je to len zelenina, ktorú zakladáme a pridávame ako prílohu k hlavnému jedlu, aj keď takto sa s ňou stretávame najčastejšie. Červená repa v sebe skrýva oveľa viac. Čítaj a my ti prezradíme všetky jej tajomstvá.

Koreň alebo listy? Čo tak oboje?

Jedávame len jej podzemnú, červenú časť, ale jej listy sú tiež plné vitamínov a minerálov, ktorých prísun náš organizmus ocení. Nevyhadzuj ich. Využi ich v šaláte alebo cviklovej šťave a smoothie spolu s koreňom. Vyskúšaj to. Listy prekryjú zemitú cviklovú chuť a šťava ti bude viac chutiť.

Cvikla. Čo v sebe skrýva?

Plod červenej repy obsahuje množstvo vitamínov (provitamín A, vitamín C, skupinu vitamínov B) a minerálov (mangán, draslík, horčík, fosfor, meď, železo, sodík, vápnik, zinok, selén). Okrem toho, je významný antioxidant a je bohatá na vlákninu. Vedel si to? Cvikla z úplne iného pohľadu Čo povieš?

cvikla v záhradke
zdroj foto: pixabay

10 priaznivých účinkov cvikly, o ktorých (možno) nevieš

  1. znižuje krvný tlak a zvyšuje hladinu oxidu dusnatého v krvi, ktorý zlepšuje jej prietok a tým zabraňuje kôrnateniu ciev. Lekár ti ju môže odporučiť ako súčasť diéty pri ateroskleróze a ochoreniach pečene
  2. zlepšuje športový výkon a vytrvalosť. Môže za to vysoký obsah nitrátov. Daj si pohár cviklovej šťavy pred tréningom a otestuj, či je to naozaj tak. Veľa športovcov nedá na cviklu dopustiť. Zaradíš sa medzi nich?
  3. bojuje s rakovinovými bunkami a nedovoľuje im rásť. Cvikla je zdrojom atokyánov, antioxidantov, ktoré chránia bunky pred poškodením voľnými radikálmi a majú protirakovinový účinok. Hovorí ti niečo Ferencziho efekt? Doktor Sándor Ferenczi zistil, že betacyaníny, (farbivá obsiahnuté v cvikle), obsahujú protinádorovú látku a čistia telo od nahromadených toxínov. Flavonoidy z cvikle zvyšujú príjem kyslíka v bunkách a udržiavajú hladinu vitamínu C, ktorý sa rakovinovým bunkám tiež nepáči
  4. množstvo antioxidantov, ktoré sa v cvikle nachádzajú, sa uplatní aj pri detoxikácii. Cviklová šťava môže vo väčších množstvách spôsobiť detoxikačnú krízu. S jej dávkovaním buď opatrný. Cvikla prečisťuje. Uvoľní rôzne odpadové látky, vírusy a ťažké kovy v množstve, na ktoré náš organizmus nie je zvyknutý a dá mu to poriadne zabrať. Začni s menším množstvom šťavy a postupne si pridávaj. V kombinácii s mrkvou a jablkom ti bude chutiť lepšie
  5. pamätáš si, koľko vitamínov a minerálov v sebe skrýva? Pravidelná konzumácia cvikly posilní imunitu. V zimnom období to určite oceníš
  6. často je súčasťou diétnych receptov. Veľkým lákadlom je prítomnosť vlákniny a čistiace účinky, čo je skvelé. Menej poteší prítomnosť cukru. Z jedálnička ju preto nevylučuj. Stačí, že na to pri kombinácii jedál nazabudneš
  7. snívaš o pevných nechtoch, krásnych nechtoch a jemnej pokožke? Aj na nich sa pozitívne účinky cvikly určite prejavia. Jej konzumácia starnutie síce nezastaví, ale vďaka množstvu vitamínov a antioxidantov ho minimálne spomalí. Za skúšku to stojí
  8. vláknina zlepšuje metabolizmus a následné vyprázdňovanie, čo telo v pravidelných intervaloch zbavuje toxínov a znižuje vstrebávanie cholesterolu v črevách a tým hladinu cholesterolu v krvi
  9. cviklové farbivo betaín zlepšuje činnosť pečeňových buniek, chráni pečeň a žlčovody a podporuje tvorbu žalúdočnej kyseliny. Zlepšuje vstrebávanie tukov a tým bráni ich usadzovaniu v pečeni.
  10. zlepšuje činnosť štítnej žľazy

Si prekvapený, čo všetko dokáže obyčajná cvikla ovplyvniť? Pestujeme ju v našich končinách už viac ako 3000 rokov a stále o nej veľa nevieme. Poznáš jej tajomstvá, ktoré sme tu nespomenuli? Podeľ sa o ne s nami.

cvikla
zdroj foto: pixabay

Každý deň áno, veľa nie

Už vieš, že pravidelná konzumácia cviklovej šťavy má niečo do seba a dáš si záležať na tom, aby bola každý deň súčasťou tvojho jedálnička. Správne rozhodnutie. 2 – 3 deci cviklovej šťavy denne úplne postačia. Väčšie množstvo môže spôsobovať tráviace problémy, ako nadúvanie, plynatosť a kŕče. Pozor na to.

Surová alebo varená? Čo poviete?

Surová je najlepšia. To si nečakal, čo? Najviac zdraviu prospešných látok z nej organizmus získa, keď ju budeš konzumovať v surovom stave. Tepelná úprava ju pripraví o množstvo živín. Niekedy to bez varenia nejde. Chceš v nej zachovať čo najviac vitamínov a minerálov? Var ju celú v šupke, najlepšie v tlakovom hrnci alebo ju upeč v alobale.

Cviklu máš. Čo s ňou?

Najlepšie urobíš, keď si pripravíš cviklovú šťavu. Počítaj s tým, že ti čistá šťava nebude chutiť. Pridaj do nej mrkvu, jablko, či pár kvapiek citróna. To zemitú chuť cvikly zjemní. Vyskúšaj cviklovú šťavu na sladko a pridaj do nej lyžičku medu.

Urob si cviklový šalát. Stačí, keď cviklu nastrúhaš, ochutíš soľou a olejom a zdravá príloha k hlavnému jedlu je na svete. Nie je to nič náročné.

Cviklovú polievku si už jedol? Nie? Tak ju rýchlo vyskúšaj. Peknou farbou a lahodnou chuťou si ťa určite získa.

Čo tak cvikla, ako prísada do koláča? Cviklové brownies vyzerá výborne. Čo povieš?

Poznáš z cvikly aj niečo chutnejšie? Prezraď v komentároch, ktoré recepty stojí za to vyskúšať.

cvilková šťava
zdroj foto: pixabay

Cviklová šťava vs. cviklové smoothie

Vyber si to, čo ti viac chutí. Chuť v oboch prípadoch ovplyvní zelenina či ovocie, ktoré do nich pridáš a tým zníži aj koncentráciu látok obsiahnutých v cvikle. Súčasťou cviklového smoothie je vláknina. Ak chceš ostať po konzumácii cvikly sýty, cviklové smoothie je lepšou voľbou.

Cvikla a jej nežiadúce účinky

Áno, aj také. Všetko má svoje pre a proti. Cvikla tiež. Pozitívnych je našťastie viac. Na čo si pri cvikle dávať pozor?

  • všimol si si, že sa ti zmenila farba moču a stolice? Cvikla má silné pigmenty, ktoré sú za zmenu farby zodpovedné. Neboj sa, ružovkasté zafarbenie nemusí mať na svedomí hneď krv. Lekára navštív, až keď cviklu na pár dní z jedálnička vylúčiš a na farbe sa nič nezmení
  • cvikla obsahuje šťavelany a tie najčastejšie stoja za vznikom obličkových kameňov. Už ťa trápia? Cvikle sa napriek jej priaznivým účinkom radšej vyhni
  • dnes máme alergickú reakciu na všetko. Nájdu sa aj takí, ktorým sa po konzumácii cvikly vyhodí svrbivá vyrážka a horúčka. S alergiou na cviklu sa našťastie nestretávame často
  • zmena metabolizmu spôsobuje aj zmenu peristaltiky. Kým si na prítomnosť cvikly črevo zvykne, môže ťa potrápiť hnačka alebo zápcha
  • dosť vysoký glykemický index. Pri kolísavej hladine cukru v krvi s cviklou opatrne
  • cvikla obsahuje meď, fosfor a železo, ktoré sa pri vysokej konzumácii ukladajú v pečeni a ohrozujú pankreas. Pamätáš si, aké je prijateľné dávkovanie cviklovej šťavy?         Drž sa ho

Cvikla. Zelenina, ktorú (ne)poznáme

Nemusíš ju jesť len zakladanú s chrenom. Cvikla si zaslúži viac pozornosti a to nielen preto, že má v kuchyni také pestré využitie. Obsahuje množstvo látok, ktoré bojujú s najväčšími strašiakmi dnešnej doby. Veľkou výhodou je, že si ju vypestuješ aj doma. Pestovanie nie je náročné. V apríli – máji zasadíš, pred prvými mrazmi pozbieraš a keď ju dobre uskladníš, budeš sa z jej konzumácie tešiť aj v zime.

Trochu zaexperimentuj a svoje obľúbené recepty obohať cviklou

Prosím ohodnoť náš článok

 
Reklama