Športuješ pre radosť, alebo sa venuješ tréningom naplno? Ak chceš podať lepší výkon a cítiť sa zdravo, výživa je dôležitá. Základom tvojej stravy nech sú zelené potraviny.

Zdravé potraviny dostali v posledných rokoch zelenú. Zelené potraviny v rôznych formách dobehli všetky prvé priečky iných výživových doplnkov športovcov a viacerí na ne nedajú dopustiť. Reč je o „superpotravinách“, ktoré sa stali súčasťou stravy každého, kto túži po zdravej výžive, imunite a doplnení vitamínov, proteínov, vlákniny a antioxidantov.

Čo sú zelené potraviny?

Zelené potraviny nazývané aj superpotraviny sú rastlinné potraviny, ktoré sú nutrične bohatšie ako zelená zelenina. Nejde o žiadnu náhradu stravy, ale o výživový doplnok k zdravej a vyváženej strave, na ktorú by si nemal zabúdať. Nejde ani o žiadne zázračné doplnky, no napriek tomu dokážu vyliečiť niektoré zdravotné ťažkosti. Zelené potraviny sa predávajú v rôznej forme – ako zelené tablety alebo zelený prášok. Doplnky superpotravín sú často vyhľadávané pre vysoký podiel chlorofylu, vlákniny, fytonutrientov, enzýmov a antioxidantov. Chlorofyl je prirodzená protizápalová látka, ktorá pôsobí antioxidačne a lieči rôzne ochorenia. Ide o skutočne zdravý výživný a hustý produkt, ktorý sa vyrába zo živých kultúr poľnohospodárskych plodín a morských rias. Na ich spracovanie sa používajú prírodné postupy bez použitia chémie.

História superpotravín

Už v dávnych dobách sa zelené potraviny používali na liečbu rôznych typov chorôb. Napríklad medvedí cesnak sa môže pochváliť mnohými výhodami. Starovekí Egypťania verili, že cesnak zvyšuje fyzickú silu a vytrvalosť. Rovnako starí grécki príslušníci armády a športovci konzumovali cesnak z rovnakého dôvodu. V starovekej Číne bol cesnak použitý na tráviace a respiračné ťažkosti a na boj proti depresii. Príkladom zelenej potraviny, ktorej účinky boli znovuobjavené a stala sa čoraz viac vyhľadávaná, je kalé. Zdá sa, že naši predkovia ju používali už pred dvetisíc rokmi. Starovekí Gréci denne používali kalé, tvorila ich základ jedálnička. Okrem toho, že Gréci zelené potraviny používali ako jedlo, používali ich aj na liečivé účely.

Aké benefity ponúkajú zelené potraviny?

Ide o zásadité potraviny

Pokiaľ ide o našu stravu, zelené potraviny sú vrcholom prirodzenej výživy. Zelené superpotraviny, sú základom ľudskej stravy už milióny rokov a sú jedným z našich najlepších zdrojov výživy. Okrem množstva živín, ktoré obsahujú, superpotraviny pomáhajú alkalizovať telo. Zelené potraviny podporujú trávenie navodením zdravého pH prostredia. Strava dnešnej modernej doby pozostáva z rôznych polotovarov, fastfoodových návykov a modifikovaných zdrojov potravín, čím sú naše tráviace ťažkosti a civilizačné ochorenia spájané aj s prekyslením organizmu. Zo všetkých potravín je najviac odporúčaná konzumácia zeleniny. Prečo? Zelenina navodzuje zásadité prostredie v tráviacom trakte. Už len fakt, že naši predkovia konzumovali až vyše 20 druhov zeleniny počas celého roka, stojí na zamyslenie. V našich podmienkach by si mal preto konzumovať 3 až 5 porcií zeleniny denne. V rýchlej uponáhľanej dobe je to nereálne, preto sa strava začala obohacovať o rôzne výživové doplnky zelených potravín.

obilné pole z krorého sa vyrábajú zelené potraviny
zdroj foto: pixabay.com

Liečia rôzne ochorenia a potláčajú ich príznaky

  • Zelené potraviny alkalizujú tvoje telo. Rôzne ochorenia imunoalergologického charakteru sa cítia ako doma v prekyslenom organizme. Výživové doplnky superpotravín upokojujú tráviaci trakt a utlmujú rôzne alergické prejavy a príznaky ochorení.
  • Zelené potraviny bohaté na minerály, akými sú napríklad mladý zelený jačmeň alebo pšenica, pomáhajú bojovať proti zápalu a artritíde. Tieto šťavy sa úspešne používajú v prírodných liekoch na liečenie alergií, artritídy, astmy, chronickej únavy, zápchy, poranenia kože alebo infekcií spôsobených hubami alebo baktériami a kvasinkových infekcií.
  • Výživovými produktami zelených superpotravín si dokážeš detoxikovať telo a lepšie zvládnuť očistu tela.
  • Ich konzumáciou si posilňuješ kosti a chrániš sa pred osteoporózou.
  • Spomedzi ďalších zdravotných benefitov je potrebné spomenúť aj chudnutie. Keďže dokážu detoxikovať telo a dodať organizmu živiny, pomáhajú ti regulovať hmotnosť.
  • Reguláciou telesných procesov redukujú stres, hladinu cholesterolu a podporujú celkové zlepšenie zdravia.
  • Sú výborným zdrojom prebiotík, čo je pri poruchách trávenia a tráviacich ťažkostiach super doplnok k liečbe.
  • Navyše, pôsobia preventívne, posilňujú imunitu a zamedzujú tak prepuknutiu niektorých ochorení.

Športovci podávajú lepšie výkony

Športovcom dodávajú silu, vitalitu a energiu pre lepšie výkony. Svedčí o tom aj výskum, ktorý vykonali tajvanskí vedci so spirulinou. Okrem dobrých športových výsledkov regenerujú tvoj organizmus, redukujú únavu a svalové kŕče, okysličujú telo a nechávajú ho bežať na „voľnobeh“. Zelené potraviny sú z hľadiska tréningov a podávania lepších výkonov dôležité aj pre svoje zloženie a účinky živín, vitamínov a podporných látok. Užívanie antioxidantov obsiahnutých v spiruline ti pomáha udržiavať výkon tým, že napomáha redukcii voľných radikálov zo svalov, čo môže byť príčinou vyčerpania. Pre športovca je tiež dôležité dopĺňanie proteínov a kľúčových minerálov – železa, jódu, horčíku, vápnika a iných. Tie sú takisto bohato zastúpené v živých superpotravinách, ako ich často taktiež nazývajú športovci.

Zelené potraviny – prečo ich potrebuje aktívny športovec?

Okrem spomínaných benefitov plnia zelené potraviny nezastúpiteľnú úlohu pri aktívnom športovaní. Každá z nich je špecifická svojimi látkami a aj ich účinok je rôznorodý. Ak túžiš po lepšom výkone, rýchlejšej regenerácii či doplnení energie, siahni po konkrétnom doplnku zelenej potraviny. Dobrou správou je, že sa môžu konzumovať celoročne a na výber máš rôzne formy – tablety, prášok alebo hotový nápoj.

vareška naplnená zelenou potravinou vhodnou pre športovcov
zdroj foto: pixabay.com

1. Spirulina – najvyšší obsah bielkovín

Sirulina Extra Bio
Sirulina Extra Bio

 

Spirulina, modrozelená morská riasa, je prirodzený multivitamín, vegánsky zdroj bielkovín a omega-3 mastných kyselín. Môže obsahovať až 70% bielkovín s úplným aminokyselinovým profilom. Je bohatá na vitamíny typu B, najmä vitamín B12, plus jód, minerály a na kyselinu gama-linolenovú (GLA) – mastnú kyselinu, ktorá zvyšuje zdravie mozgu a srdca a chráni kĺby. Štúdie ukazujú, že spirulina môže pomôcť chrániť pred neurodegeneratívnymi poruchami, zlepšiť oxidáciu tukov, posilniť imunitu a zvýšiť koncentráciu antioxidantov glutatiónu v tele. Glutatión zabraňuje poškodeniu buniek a je zodpovedný za našu dlhovekosť. Spirulina je často športovcami vyhľadávaná hlavne pre jej:

  • vysoký podiel bielkovín,
  • obnovu svalovej slabosti,
  • pomoc s vyrovnávaním hladín energie,
  • zvyšovaniu výkonu,
  • napomáhaniu rastu svalovej hmoty,
  • niekoľkonásobne vyšším percentám živín, ako obsahujú bežné potraviny.

2. Chlorella – na očistu tela

Chlorella Pura 500 g
Chlorella Pura 500 g

 

Chlorella je najlepšia na detox ťažkých kovov. Ide o potravinový doplnok s jedinou bunkovou zelenou riasou. Je plná vitamínov a minerálov, ako je chlorofyl, vitamíny skupiny B, vitamín C, horčík, vápnik, vitamín K, karotén a železo – základné živiny na zlepšenie atletického výkonu. Chlorella je podobne ako spirulina, veľmi dobrý zdroj bielkovín, ktorý je dôležitý pre obnovu a rast svalov po intenzívnych tréningoch. Doplnkový proteín je nevyhnutný pre športovca, pretože pomáha telu obnoviť a vyživovať svaly aminokyselinami. Umelé proteíny sú síce fajn, ale naše telo ich nedokáže absorbovať v takých množstvách, preto sa nakoniec premenia na tuk. Chlorela sa taktiež považuje za najviac zásaditú potravinu spomedzi všetkých zelených superpotravín pre výnimočne vysokú koncentráciu chlorofylu.

Spoločnosti, ktoré vyrábajú doplnky chlorelly, tvrdia, že dokážu:

  • zlepšiť okysličenie tela, čím môžu zvýšiť svalovú hmotu,
  • uľahčiť vylučovanie toxínov z tela, to umožňuje, aby telo fungovalo na svojej optimálnej úrovni,
  • poslúžiť na výrazné zníženie zápalu a svalovej únavy po tréningu vďaka vysokému obsahu chlorofylu,
  • podporiť posilnenie imunitného systému, čo je užitočné pre športovcov, ktorí sa potrebujú vyhnúť chorobám,
  • zabrániť svalovým kŕčom a únave vďaka vysokému obsahu vápnika a horčíka v chlorelle.

3. Mladé zelené obilniny – silné antioxidanty

Mladý jačmeň šťava BIO
Mladý jačmeň šťava BIO

 

Mladý zelený jačmeň, ovos a pšenica sú šťavy vyrábané z mladej trávy rastúcich obilnín. Sú vyhľadávané pre vysoký podiel chlorofylu, ktorý zlepšuje črevnú mobilitu. Štúdie ukazujú, že zelené trávové šťavy dokážu bojovať proti rakovine, oxidácii a zápalu v tele. Napomáha prietoku krvi v cievach, lepšiemu tráveniu a celkovo detoxikujú telo, čo je pre aktívneho športovca veľké plus. Okrem iného zelené obilniny sú bohaté na superoxid dismutázu, silný antioxidant produkovaný v tele, ktorý je obzvlášť dôležitý – chráni cievy a srdce. Športovci často siahajú po zelených obilninách pre ich vysoký obsah minerálov, aminokyselín a vitamínov, najmä vitamínov A, C a K a tiež pre vysoký podiel železa, draslíka, horčíka a fosforu. Ak si celiatik, nenechaj sa zmiasť názvom – väčšina ľudí s citlivosťou na lepok môže konzumovať obilninovú trávu, pretože neobsahuje glutén.

zelené potraviny na stole by nemali chýbať u žiadneho športovca
zelené potraviny, zdroj foto: pixabay.com

4. Matcha, zelený čaj – na imunitu

Japan Matcha BIO
Japan Matcha BIO

 

Matcha, ktorej už po tisícročia pripisujú takmer zázračné vlastnosti, pochádza z Číny. U nás je skôr nováčikom na poli zelených superpotravín. Ide o veľmi jemne zomletý prášok, ktorý je bohatý na epigallocatechín galát, silný antioxidant, z ktorého sa pripravuje zelený čaj. Vďaka vysokému množstvu vitamínov E a C z matchy robia superpotravinu vhodnú na posilnenie imunitného systému. Jej popularita vzrástla, keď štúdie preukázali, že matcha má antibakteriálne, antivírusové a antirakovinové účinky a taktiež pôsobí proti vzniku ateroskleróze, cukrovke a obezite. Navyše podporuje srdce, napomáha tráveniu a urýchľuje metabolizmus. Tieto a iné vlastnosti môžu byť mimoriadne prospešné pre bežcov, pretože ti môžu pomôcť zlepšiť vytrvalosť a dosiahnuť lepší výkon. Medzi jej hlavné prínosy patria:

  • Zvýšenie energie: Jeho vysoký obsah uhľohydrátov ti dodáva energiu pre tvoj tréning a pomáha bojovať proti únave a vyčerpaniu.
  • Obsahuje kľúčové minerály pre bežcov: Niekoľko polievkových lyžíc prášku ti dodá dostatočné množstvo jódu, fosforu, horčíka, draslíka, železa a vápnika. Železo prispieva k tvojmu výkonu a vápnik posilňuje tvoje kosti.

5. Mladá zelená lucerna – Alfalfa – hlavne pre ženy

Alfalfa - Mladá zelená lucerna
Alfalfa – Mladá zelená lucerna

 

Alfalfa je zelená superpotravina, ktorá je bohatá na vitamíny, minerály a chlorofyl. Má prirodzene vyvážený výživový obsah a je vynikajúcim zdrojom vitamínu K. Naši predkovia ju užívali od dávnych čias. Jej meno „Alfalfa“ pochádza z arabského jazyka a znamená „Matka všetkých potravín“. Vďaka fytoestrogénom napomáha znižovať návaly horúčavy a ťažkosti pri menopauze. Nevhodná je pre ľudí s autoimunitnými ochoreniami, pretože môže ochorenie zhoršovať. 

Zelené smoothies

Jeden z najchutnejších a najjednoduchších spôsobov, ako začleniť zelené potraviny do tvojej stravy, je vyrobiť si koktejly. Stačia na to dve až tri rôzne komponenty (zelenina, ovocie, šťavy, mlieka…) a odmerku práškových zelených superpotravín. Ktorý recept z videa skúsiš ako prvý?

Prosím ohodnoť náš článok

 
Reklama