Zima ťa pred aktívnym športovaním neodradí, ale cítiš, že to nie je to, čo v lete. Na to, aby si sa rozhýbal potrebuješ viac času. Svalom sa akosi nechce. Prezradíme ti, ako sa zahriať pred výkonom v zime, aby si si šport, ktorému sa venuješ naplno užil aj v chladnom počasí.

Rozcvička v zime musí byť

Na prvom mieste je rozcvička. To si nečakal, však? V zime si na ňu vyčleň viac času a rob ju naozaj dôsledne. Nechoď vonku. Rozcvič sa doma, v teple. Dobre sa zahreješ napr. pri skákaní cez švihadlo, kluse na mieste, bicyklovaní, či eliptickom trenažéry. Využi dostupné možnosti a nerozcvičuj sa zbytočne dlho. Maximálne 15 minút ti bohato postačí. Ide o to, aby si sa zahrial, nie unavil ešte skôr, ako začneš.

Poriadne sa ponaťahuj. Svaly, kĺby a šľachy sa zahrejú, rozhýbu a lepšie sa pripravia na záťaž, ktorá ich čaká. Začni od hlavy a postupne rozhýb celé telo, ale sústreď sa najmä na partie, ktoré plánuješ precvičiť. Pri dobrej rozcvičke sa poriadne rozhýbeš, cítiš sa lepšie a čím ďalej, tým viac sa tešíš na samotný trénong.. Poznáš to?

Ak sa pred tréningom nerozcvičíš, riskuješ zranenie a tréning si poriadne neužiješ.

Zvyk je železná košeľa

Športu sa venuj aspoň 3 krát do týždňa. Pravidelnosť prináša výsledky. Nehovoríme len o pevnejšom svalstve. Čo robíš, keď ti je zima? Začneš poskakovať na mieste, či chodiť. Hýbeš sa, aby si sa zahrial. Pravidelný pohyb ti rozprúdi krv v žilách a telo chlad znáša oveľa lepšie. Organizmus si na pravidelnosť rýchlo zvykne a na to, že pôjdeš športovať do zimy sa pripraví. Zlepší sa ti kondícia a telu začne pravidelná dávka chladu nakoniec chýbať.

Zahrej sa a kvalitný športový výkon podáš aj v zime
Zdroj: Pixabay

Piť treba aj v zime. Bylinky ti pomôžu

Chystáš sa na zimný tréning? Vodu máš? Kto povedal, že v zime piť nepotrebuješ? Tvoje telo vodu potrebuje, aj keď smäd necítiš tak výrazne ako v lete. Uvar si teplý čaj a daj si ho ešte predtým, ako s trénongom začneš. Telo z vnútra príjemne zahreje a celkovo ťa uvoľní. Poznáš ďumbier? Zázvor ti možno hovorí viac. S týmto názvom sa stretávame častejšie. Trošku štípe a nie každý sa s ním kamaráti. Ďumbier obsahuje gingerol, ten aktivuje srdcovo-cievny systém a zahrieva telo. Vyskúšaj ho.

S podobnými účinkami sa stretneš aj pri škorici. Krv v žilách ti v tomto prípade rozprúdi látka cinnamaldehyd. Okrem charakteristickej vône a chuti jej dodáva aj liečivé účinky, ktoré jej pripisujeme, napr. protizápalové účinky, znižovanie cholesterolu a cukru…

Uprav si jedálniček. Ak patríš k milovníkom pikantného, máš vyhraté. Pridaj si do jedla feferónky, kajenské korenie či čili a kapsaicín, ktorý sa v nich nachádza podporí cirkuláciu krvi a tebe bude teplejšie. Pikantné nie je to pravé? Obohať svoje denné menu o cesnak, arašidy, šampiňóny, hnedú ryžu a bravčové mäso. Daj nám v komentároch vedieť, či zmena jedálnička pri boji so zimou pomohla.

Zahrej sa a kvalitný športový výkon podáš aj v zime
Zdroj: Pixabay

Sauna pred tréningom?

Nie, neboj sa, nechceme, aby si zo sauny išiel rovno na tréning. Saunu si dopraj po ňom. Svaly sa uvoľnia a ty si dobre oddýchneš. Regenerácia je tiež súčasťou plnohodnotného tréningu. Cvičíš a začína ti byť zima? Predstav si, ako si po tréningu sadneš do vyhriatej sauny a teplo sa rozleje po celom tele. Už teraz ti je teplejšie, priznaj sa! Psychika má svoje čaro a robí divy. Pri správnej motivácii ti pomôže sa počas tréningu aj poriadne zahriať. Sauna ťa zbaví stresu, odplaví škodlivé látky, ktoré tak usilovne zhromažďuješ a uvoľní dutiny, aby si mohol lepšie dýchať. A to nielen pri športe.

Poriadne sa obleč

Výrobcovia športového oblečenia myslia na športovcov aj v zime. Oblečenie na zimu prispôsobujú nepriaznivým poveternostným podmienkam a je len na tebe, či do kvalitného oblečenia investuješ. Ponuka je bohatá. Obleč sa od hlavy po päty a nedaj zime šancu. Termobielizeň je základ. Odvádza pot od pokožky a lepšie udržiava konštantnú telesnú teplotu. Ďalšie vrstvy oblečenia transportujú vlhkosť ďalej od tela, aby spodná vrstva rýchlo vyschla a nechladila.

Je ti jasné, že to nebude jediná vrstva, ktorú na seba oblečieš. Teplá mikina, softshelová bunda a pri fakt veľkej zime vesta na vrch ti pomôžu nahromadiť dostatok tepla. Základom je vrstvenie. Jedna hrubá vrstva ti stačiť nebude. Termo podkolienky, rukavice a čiapka musia byť. Aby bolo teplo naozaj všade. Nohy ti v teple pomôžu udržať treilové topánky s vyššou podrážkou a zateplené nohavice.

Zahrej sa a kvalitný športový výkon podáš aj v zime
Zdroj: Pixabay

Otužuj. Telo zimu zvládne lepšie

Nie bezhlavo. Pekne poporiadku. Začni v sprche s vlažnou vodou a každý deň jej odoberaj jeden stupeň a pri sprchovaní striedaj teplú a studenú vodu. Vodu doprajte celému telu okrem hlavy. Sprchu pomaly vymeň za studený kúpeľ a pokojne si ho dopraj aj po tréningu. Na teplotu pod 11 °C zabudni. Netreba to preháňať. Všetko s mierou. Kúpele môžeš striedať. Minúta v studenej vode, dve minúty v teplej.

Ďalší level predstavuje plávanie v chladnej vode. Buď opatrný. Plávanie kombinuj s krátkym behom. Otužuješ. Nemáš sa zničiť. Parťák je pri otužovaní na nezaplatenie. Nikdy nevieš, ako telo v studenej vode zareaguje. Je dobré mať vždy niekoho po svojom boku. Výzbroj do vody je tiež dôležitá. Čiapka na hlavu a rukavice na ruky. Na to, čo je nad vodou je najväčšia zima. Na nohy neoprénové topánky, aby si si neublížil.

Pravidelnosť a systematickosť je dôležitá. Otužovanie prevádzaj denne. Odolnosť voči zime sa dostaví už po niekoľkých týždňoch. Otužilcom v pravom zmysle slova sa staneš do dvoch rokov. Imunita bude silnejšia a zimný tréning zvládneš lepšie.

Priprav sa na to psychicky

Vieš, že pri tréningu bude zima. Nechoď do toho s pocitom, že sa ti nechce. Že ti bude zima. Teš sa na ten pocit, keď sa vrátiš s úsmevom na perách a pocitom, že si to v tej zime zvládol. Prezradili sme ti pár tipov, s ktorými zimu zvládneš lepšie. Ber to pozitívne. Predstav si kolegov v práci, ktorí v zime nešportujú a na jar sa objavia v niečom priliehavejšom. Tuk, ktorý sa na nich počas zimy nalepil tak ľahko neskryjú. Vytýč si cieľ, ku ktorému sa chceš dostať, aby si vedel, k čomu smeruješ. Ten ťa prinúti vystrčiť päty z domu aj v tej najväčšej zime. Správna motivácia je základom úspechu.

Naša myseľ nedokáže myslieť na dve veci súčasne. Sústreď sa na pohyb, ktorý vykonávaš. Nezaťažuj ju myšlienkou na zimu. Je mi teplo, je mi teplo, je mi teplo… opakuj si to donekonečna. Už teraz ti musí byť teplejšie.

Zahrej sa a kvalitný športový výkon podáš aj v zime
Zdroj: Pixabay

Aj jedlo je dôvod. Niekedy najlepší

Športuješ preto, aby si si dožičil niečo dobré? Nevyčítaj si to. Nie si v tom sám. Podobne motivovaných nás je veľa. Najmä v čase Vianoc. Odolať pochúťkam, ktoré na nás striehnu z každej strany je náročné. Pravidelný pohyb na čerstvom vzduchu ti nezlepší len metabolizmus, ale aj náladu. Keď si predstavíš, čo ťa doma po športe čaká, na zimu ani nepomyslíš. Jasné, že sa nemáš prežierať, ale koláčik ti neublíži.

Nenechaj si ujsť naše nové recenzie plné skvelých produktov.

 

Prosím ohodnoť náš článok

 
Reklama