Zimu si spríjemňuješ korčuľovaním na ľade a hneď, ako sa roztopí, vyťahuješ kolieskové korčule? Predtým, ako sa vydáš na prvú jazdu, trochu sa korčuliam povenuj. Celú zimu odpočívali. Ako si ich na začiatku sezóny pripravíš, tak budeš jazdiť. Nedaj nepríjemnostiam a zraneniam na korčuliach šancu.

Kolieskové korčule skontroluj a ušetri

Patríš medzi ľudí, ktorí riešia problém, až keď nastane? Chyba! Poškodenie korčúľ môže narásť do takého rozmeru, že ich treba nakoniec celé vymeniť. Pravidelná údržba je v konečnom dôsledku lacnejšia a korčule ti vydržia dlhšie. Kolieskové korčule si v prvom rade poriadne popozeraj. Škrabance prežiješ. Bez tých to pri pravidelnom korčuľovaní nejde. Praskliny a vydutiny neprehliadaj. Áno, korčule ešte čo to vydržia. Možno. Dobre vieš, akú rýchlosť na nich dokážeš nabrať. Spadnúť v tejto rýchlosti nie je nič príjemné. Cestný lišaj nemusí byť jediným suvenírom, ktorý si domov prinesieš. Ak poškodenie nedokážeš odhadnúť správne, navštív špecializovaný obchod, v ktorom si korčule kúpil. Určite ti poradia. V najhoršom prípade ich budeš musieť vymeniť. Nepredbiehajme.

Každé opotrebenie je iné. Prečo?

Opotrebovanie korčúľ nie je u každého rovnaké. Nejazdíme všetci rovnako. Ja sa na korčule postavím dva krát do týždňa a prejdem 10 kilometrov, ty si na korčuliach každý deň. Ja viac zaťažujem pravú nohu, ty ľavú. Ty jazdíš na asfaltke, ja na betónovom chodníku. Opotrebovanie neovplyvňuje len technika jazdy a povrch cesty, po ktorej jazdíš. Hmotnosť jazdca tiež robí svoje.

 

Kolieska sa otáčajú…

Čo sa pri kolieskových korčuliach mení najčastejšie? Kolieska. Tie dostávajú zabrať najviac. Nekontroluj ich len raz za rok. Pri ich kontrole sa zameraj najmä na plynulosť pohybu, smer vybočenia a obrúsenie. S osmičkou na bicykli sa stretávame bežne. Vieš o tom, že sa s ňou môžeš stretnúť aj v prípade kolieskových korčúľ? Znie to neuveriteľne, ale je to tak. Vytvoriť sa dokáže najmä na tých lacnejších. Ak ťa pri korčuľovaní brzdí trenie, máš problém. Vymeň kolieska skôr, ako ťa z jazdy vyradí kamienkom zablokované koliesko.

Pri bežnom opotrebovaní nie je nutné kolieska hneď vymeniť. Na prvom a poslednom koliesku sa opotrebovanie ukáže najviac. Stačí, keď ich povymieňaš. Vymeň prvé za tretie a druhé za štvrté, ale nezabudni ich otočiť o 180°. Viac sa opotrebujú na vnútornej strane. Pri kúpe korčúľ je na každom koliesku nápis z vonkajšej strany. Pri výmene pôjde na opačnú stranu. Zapamätaj si to a pri výmene pozícií sa určite nepomýliš.

O tom, že pri jazde viac zaťažuješ jednu stranu sme už hovorili. Na kolieskach to je dobre vidieť. Ak viac zaťažuješ pravú stranu, kolieska na pravej korčuli budú na tom horšie, ako tie na ľavej. Vymeň im strany. Pravé pôjdu na ľavú korčuľu a ľavé na pravú.

ako sa starať o kolieskove korčule
starostlivosť o kolieskove korčule, zdroj: pixabay

Všetko poriadne vyčisti

Kolieska vybraté, otočené, pozície pomenené, ešte ich poriadne založiť a hor sa na chodník. Len sa tak neponáhľaj. Nemeníš ich každý deň. Očisti si rám. Nezaberie to veľa času. Navlhčenou handričkou ich zbav hrubej špiny, dosucha ich vyutieraj a montovanie koliesok môže začať. Na uťahovaní si daj záležať. Utiahnuť ich treba dobre, ale s hrubou silou to nepreháňaj, aby sa závit nepoškodil. Ešte ho budeš potrebovať. Vyskúšaj, či sa po založení kolieska dobre otáčajú a či im v pohybe nič nebráni.

Pri 5 kolieskových korčuliach je postup rovnaký, ale stredné (3) kolieska sa vymenia len navzájom. Pravé za ľavé. Pozícia v rámci korčúľ sa im meniť nebude.

Manuál ti pomôže. Neprehliadaj ho

Súčasťou balenia každých korčúľ je aj manuál. Nie je tam len tak. Prezradí ti aj to, ako kolieska meniť. Stačí si to raz prečítať. Imbusový kľúč si nedostal ako bonus. Je tam preto, aby ti s výmenou koliesok pomohol.

Ako viem, že je na výmenu koliesok čas?

Neboj sa, nie je to žiadna veda. Voľným okom si to určite všimneš. Koliesko bude z jednej (väčšinou vnútornej) strany viac obrúsené. S kolieskami pri reklamácii nepochodíš. Záruka sa na ne nevzťahuje. Je jasné, že raz sa opotrebovať musia.

Nezabudni na rámy

O kolieskach toho už vieš dosť. Poďme sa pozrieť na ostatné časti kolieskových korčúľ. Rámy sú k topánke dotiahnuté poriadne? Nemajú praskliny a iné nerovnosti? S takýmto poškodením sa nestretávame často, ale úplne sa vylúčiť nedá. Ak ťa po každom korčuľovaní bolia nohy a nevieš prísť na to prečo, toto môže byť dôvod. Korčule na zem dopadajú zle a nohy sa to snažia vykompenzovať. Poškodený rám nepoužívaj. Vymeň ho skôr, ako narobí ešte väčšiu neplechu.

ako sa starať o kolieskove korčule
starostlivosť o kolieskove korčule, zdroj: pixabay

Brzdy ešte máš?

Brzdy sú dôležitou súčasťou kolieskových korčúľ, aj keď ich mnoho športovcov nepoužíva. Niekto, napríklad ja, ich používať nevie a niekto v pohode zabrzdí aj bez nich. V každom prípade ich skontroluj. Nikdy nevieš, kedy sa ti zídu. Každá brzda má naznačenú rysku. Je to tzv. „Wear limit“, hranica, po ktorú ju môžeš zbrúsiť, aby bolo brzdenie efektívne. Ak ju nevidíš, je čas na jej výmenu. Pískanie bŕzd nie je technickou závadou, jeho odstránenie hravo zvládneš.

Naozaj je všetko v poriadku?

Šnúrky a pracky skontroluješ pri každom obúvaní. Noha má byť v korčuli pevná. Keď sa počas jazdy v členku uvoľní a veľmi sa v korčuli hýbe, niečo nie je v poriadku. Niekedy stačí dotiahnuť šnúrky. Horšie je, keď sa uvoľnia pracky a rebríčky a do pôvodnej polohy ich už nevieš vrátiť. V tomto prípade si s opravou sám asi neporadíš. Navštív servis, v ktorom ti poškodené časti vymenia a zapínanie poriadne naštelujú. O korčule sa staraj od úplného začiatku. To, že sú nové neznamená, že si ich nemáš všímať. Ide o tvoje bezpečie a pôžitok z jazdy.

 

Trošku vody nezaškodí. Ale fakt len trošku

Na ich umytie nepotrebuješ nič špeciálne. Stačí mydlo, teplá voda a kefka. Celé ich do vody neponáraj, aby si im nenarušil vnútornú konštrukciu. V prípade potreby im len pretri povrch. V nepriaznivom počasí korčuľovať nechodíš. Veľa špiny a blata na nich nebude. Pozor na to, aby sa voda nedostala na kolieska, rám a nity. Voda im fakt dobre neurobí. Keď topánka vyschne, streknite do nej trochu dezodorantu. Príjemná vôňa nikdy nič nepokazí. Do korčúľ zvoľ ponožky, ktoré odvádzajú pot a po každej jazde nechaj korčule poriadne vyschnúť a prevetrať. Plesne sa šíria rýchlo a vlhké prostredie je pre ne dobrou živnou pôdou.

Špina v ložiskách. Čo s tým?

Ložiská sa nekamarátia s vodou, olejom a pieskom. Do mokrého a prašného prostredia s nimi radšej nechoď. Z ložísk ich tak ľahko nedostaneš. Pri čistení dávaj pozor na to, aby sa špina nedostala ešte hlbšie. Ložisko môže byť zapuzdrené, s prachovkou a poistným krúžkom. Väčšinou majú toľko tuhého maziva, že sa im vôbec venovať nepotrebuješ. Keď sa dá ložisko otvoriť, občas ho opatrne prečisti. Zapuzdrené ložiská musíš vymeniť. Inej cesty niet.

Ak uvažuješ nad kúpou korčúľ, môže ti pri výbere pomôcť naša recenzia kolieskových korčúľ.

Prosím ohodnoť náš článok

 
Reklama