Ak dlhodobo a pravidelne športuješ, nevyhneš sa opotrebovaniu tela ani zraneniu. Chceš byť čím skôr fit? Nepodceňuj kĺbovú výživu.

Príčiny bolesti kĺbov

Opotrebovanie tela v športe je prirodzené a nedá sa mu vyhnúť. To je častokrát sprevádzané bolesťou kĺbov, čo trápi nejedného športovca. Príčin, prečo ťa bolia pri športe kĺby, je hneď niekoľko. Sú to zranenia, choroby, ako je reumatoidná artritída alebo osteoartritída, vrodená predispozícia či nevhodné športy:

1. Zranenie

Najčastejšou príčinou bolesti kĺbov bývajú zvyčajne zranenia kolien. Dochádza k nemu najmä v čase, keď vykonávaš opakujúci sa pohyb, ktorý býva prudký, napríklad pri zdvíhaní ťažkých váh z podrepu, náhlych zmenách pohybu alebo skokoch. Vo väčšine prípadov dôjde k zraneniu predného priečneho väzu, ktoré spája koleno s kosťami predkolenia. Zranenie si môže vyžiadať až chirurgický zákrok. K zraneniu sa dá dopracovať aj dlhodobým nesprávnym cvičením, čím zaťažuješ kĺby. Hovoríme tomu kĺbový stres. Nevhodným zaťažovaním kĺbu si ničíš chrupavku a iné mäkké tkanivá, ktoré ťa spočiatku budú bolieť, no môže to skončiť až zápalom. Ako sa vyhnúť zraneniu je umenie, no dá sa mu naučiť.

2. Choroba

Artritída je bežná u starších ľudí, pretože kĺby sa opotrebúvajú, ale nevyhýba sa ani profesionálnym športovcom v dôsledku nadmerného trénovania. Dokonca aj opakujúci sa dopad na kĺb bez akútneho zranenia môže poškodiť kĺbovú chrupavku. Môže to spôsobiť zápal alebo podráždenie kĺbu, čo vedie k poškodeniu. Osteoartritída a reumatoidná artritída sú bežné autoimunitné ochorenia, ktoré špecificky atakujú povrch chrupavky a môžu viesť k erozívnemu poškodeniu. Niektoré kĺbové artritídy alebo opotrebovanie je vyvolané chorobou jedného alebo druhého typu.  Skupina ortopédov a rehabilitačných špecialistov prišla so zistením, že ak aktívny športovec bez ohľadu na vek prekoná poranenie kĺbu, v priebehu jednej dekády sa môžu u neho prejaviť príznaky artritídy. Artritída sa vyvinie u viac ako 40 percent ľudí, ktorí si vážne porania kĺby a väzivá. Tieto ochorenia môžu byť potlačené rôznymi protizápalovými liekmi alebo imunosupresívnymi liekmi.

Kĺbová výživa – zbav sa bolesti rýchlejšie
Kĺbová výživa – zbav sa bolesti rýchlejšie, zdroj foto: shuterstock.com

3. Vrodená predispozícia

Tretím hlavným faktorom bolesti kĺbov sú vrodené predispozície, s ktorými sa rodíme a ktoré sa vytvárajú počas nášho vývinu. Pretrvávajúca bolesť a opuch sú viditeľné prejavy, ktoré poukazujú na to, že niečo nie je v poriadku a napriek tomu bývajú ignorované. Včasné rozpoznanie týchto faktorov, okamžitá diagnostika a pozornosť venovaná poškodeniam chrupaviek a poraneným väzom má veľký vplyv na ich ďalší vývin a neskoršiu prevenciu ochrany kĺbu.

4. Nevhodné športy pre kĺby

Ak máš problémy s kĺbami, vinníkom môžu byť aj športy, ktoré nie sú vhodné pre teba. Ide hlavne o kontaktné športy, kde sa vykonávajú nekoordinované pohyby a otrasy po dopade nohy na zem. Ide napríklad o futbal alebo hokej, volejbal, basketbal, niektoré bojové športy a iné. Spomedzi ďalších diskutabilných športov, ktoré nie sú vhodné pre tých, ktorí už ochorenie kĺbov majú, sú beh a jogging. Opotrebovanie a bolesť kĺbov tu zhoršuje hlavne nesprávne zvolená alebo nekvalitná obuv a taktiež povrch, po ktorom beháš. Ani body building vo fitness centre nie je celkom v poriadku, ak to preženieš s váhou a rýchlosťou. Okrem dobrých výsledkov a tvojej spokojnosti si koleduješ aj o poškodenie svalových úponov a kĺbových plôšok. Existuje mnoho podobných športov, ktoré prinášajú značný tlak na jeden alebo viacero kĺbov. V priebehu času to môže spôsobiť, že tvoje kĺby sa poškodia, čo vedie k bolesti počnúc kolenami, ďalej chrbtom, chrbticou, ramenami až k strate pohybu.

Skvelé športy pre tvoje kĺby

Existuje mnoho skvelých športov vhodných pre naše kĺby. Prvé miesto vyhralo plávanie. To je bezpochyby najvhodnejším športom, ktoré je šetrné k našim kĺbom a odporúča sa hlavné tým, ktorí si už nejakým zranením prešli alebo bojujú s ochorením kĺbov. Okrem plávania ti pomôže aj akékoľvek iné cvičenie, ktoré sa odohráva vo vode, obľúbeným je aquaerobik. Ideálnym športom pre zdravé kĺby je čoraz populárnejší nordic walking s paličkami, pri ktorej sa do pohybu zapája oveľa viac svalových skupín ako pri obyčajnej chôdzi. Rôzne zdroje taktiež uvádzajú, že aj jogging na krátke vzdialenosti priaznivo pôsobí na kolenné kĺby. Pomáha posilňovať kosti a pôsobí ako prevencia pred zápalom kĺbov a šliach. Predchádzať bolesti pri dlhodobom zaťažovaní kĺbov u športovcov sa dá aj striedaním cvikov alebo nahradením cvikov za iné, alternatívne. Alebo cviky, ktoré príliš zaťažujú tvoje kĺby, cvič maximálne trikrát týždenne, čím im dopraješ oddych a regeneráciu.

Kĺbová výživa
Kĺbová výživa – zbav sa bolesti rýchlejšie, zdroj foto: pixabay.com

Liečba bolesti kĺbov

Bežné príznaky bolesti kĺbov zahŕňajú opuch, stuhnutosť a obmedzený pohyb okolo postihnutého kĺbu. Je možné spozorovať aj mierne začervenanie. Ľahké zranenia sa zvyčajne hoja rýchlo pomocou protizápalovej medicíny, odpočinku a rehabilitačného cvičenia. Teplo a ľad môžu pomôcť znížiť opuch a zmierniť bolesť. Ťažšie zranenia môžu vyžadovať dlhodobé hojenie, ktoré môže zahŕňať kombináciu odpočinku, liekov a špeciálne navrhnutých cvičení a strečingu. Tieto účinky sa bežne používajú na liečenie športových zranení. Na urýchlenie liečby a posilnenie postihnutého kĺbu môžeš využiť niektorý z produktov kĺbovej výživy, ktorých je na trhu dostatočné množstvo. Ktorý si však vybrať?

Najlepšia kĺbová výživa

Kĺby by mali vydržať celý tvoj aktívny športový život, pokiaľ nemáš vrodené predispozície na rôzne ochorenia pohybového aparátu a vyhýbaš sa zraneniam. Aj napriek tomu je vhodné preventívne užívať výživové doplnky pre zdravé kĺby. Vekom a aktívnym športom tvoje kĺby strácajú elasticitu a pevnosť. Sú preto náchylnejšie na zranenia a preťaženie. Živiny zohrávajú podstatnú úlohu pri udržiavaní zdravých kĺbov, väzív a kostí. Okrem zdravého stravovania je vhodné pravidelne dopĺňať najmä vápnik, vitamín D, vitamín K a kolagén. Čo tak začať s kolagénom?

Mohlo by ťa zaujímať: Doplnky výživy – prečo?

Čo je kolagén?

Slovo „kolagén“ pochádza z gréckeho slova a v preklade znamená lepidlo. Kolagén je štrukturálny proteín, ktorý spája bunky a tkanivá a zároveň im pomáha udržiavať tvar a integritu. Nájdeš ho všade – v šľachách, svaloch, koži a dokonca aj v zuboch. Kolagén je vo svojej podstate aminokyselina. Aminokyseliny sú stavebné bloky bielkovín. Existujú rôzne typy kolagénu, niektoré sa nachádzajú vo zvieracích kostiach alebo koži a iné v živočíšnej chrupavke.

Kde sa prírodný kolagén nachádza, sa dozvieš v tomto videu:

Prečo ho dopĺňať?

Akú otázku si položí aktívny športovec, keď si poškodí kĺb? Ako rýchlo sa môžem vrátiť k svojim bežným aktivitám? Želatína na kĺby je vhodná nielen ako prevencia, ale aj ako podporná liečba pri kĺbových ochoreniach či zraneniach. Dopĺňanie prírodného kolagénu, či už ako výživového doplnku prášku, alebo v strave (kostný vývar, huspenina) môže pomôcť telu doplniť si jeho zásoby, ktoré vekom a pravidelným športovaním rapídne klesajú. Existujú výskumy, ktoré túto myšlienku podporujú. Jedna štúdia z Penn State University z roku 2008 zistila, že športovci, ktorí počas šiestich mesiacov užívali hydrolyzovaný kolagénový doplnok – v podstate kolagénové bielkoviny, ktoré boli rozložené na ľahko stráviteľné aminokyseliny – mali počas aktívneho športovania a regenerácie menšie bolesti kĺbov. Podobné štúdie spájali užívanie kolagénových doplnkov aj s nižšou mierou bolesti chrbta alebo so zníženou bolesťou kolien u ľudí s osteoartritídou. Ďalšie výskumy sa zamerali, okrem iného, aj na elasticitu a hydratáciu pokožky, kde sa blahodárne účinky užívania kolagénových dopnkov potvrdili.

Kĺbová výživa – zbav sa bolesti rýchlejšie
Kĺbová výživa – zbav sa bolesti rýchlejšie, zdroj foto: pixabay.com

Ďalšie dôvody, prečo siahnuť po kolagéne:

  • Pomáha pri chudnutí

Kolagén je podporný prírodný prostriedok na chudnutie, ktorý jemne potláča chuť do jedla a je to známy spaľovač tukov.

  • Pomáha budovať svaly

Užívanie kolagénu ti pomôže zhodiť nielen prebytočné kilá, ale aj vybudovať svalovú hmotu. Hydrolyzovaný kolagén obsahuje až 93 percent bielkovín. Kolagén obsahuje aj tri kľúčové aminokyseliny: arginín, metionín a glycín. Samotný arginín podporuje svalový rast a zabraňuje usadzovaniu tukov. V spolupráci s glycínom, arginín podnecuje tvorbu prirodzeného kreatínu – jedného z najdôležitejších molekúl pre kulturistov.

  • Podporuje zdravé trávenie

Kolagén aktívne podporuje zdravé trávenie, čo je skvelá správa pre tých, ktorí nestíhajú jesť zdravo a kvalitne, prípadne z času na čas zhrešia zlými stravovacími návykmi, čím si narúšajú imunitný systém.

  • Podporuje zdravý spánok

Ak konzumuješ kolagénový prášok po návrate z posilňovne, zaručí ti zdravý a pokojný spánok, rýchle zotavenie a obnovu svalov. Taktiež ti pomôže pri postupnom uvoľňovaní energie počas nasledujúceho dňa.

Ak si sa rozhodol siahnuť po kolagénovom doplnku, nezabudni ani na základ všetkých doplnkov – proteín. Ktorý si vybrať? Dočítaš sa v článku, kde ti poradíme nielen ako si správne vybrať, ale aj ako použiť proteínový prášok.

Prosím ohodnoť náš článok

 
Reklama