Kazeín, kazeínové proteíny a všetko čo potrebujete vedieť

Kazeín. Hovorí ti to niečo? A čo tak srvátka. O tej si už počul, však? Aj kazeín je proteín, ale správa sa trochu inak. Nakoniec zistíš, že je súčasťou tvojho jedálneho lístka, len o tom nevieš. Si zvedavý čo je ten kazeín vlastne zač? 

Kazeín. A to je čo?

Bielkovina, ktorá sa spolu so srvátkou skrýva v mlieku. Je to jeho nerozpustná zložka a tvorí ho cca 80 % mliečnych bielkovín. Zvyšnú, rozpustnú časť, tvorí srvátka. S tou sa stretávame častejšie. Najčastejšie ho získavame z kravského mlieka.

Pri výrobe syrov mení konzistenciu na gél a ten ho pekne drží pokope. K podobnému procesu dochádza aj v žalúdku, keď sa kazeín stretne so žalúdočnou šťavou. V žalúdku mlieko poriadne zhustne a táto hmota žalúdok zaplní. Aj preto máš po vypití pohára mlieka pocit plného žalúdka

Odporúčame pre vás najlepšie kazeíny

kazein
kazein

od 19,99€

od 31,49€

  • + super cena

  • + 23g bielkovín v jednej dávke

  • + Kompletný aminokyselinový profil

  • + 26 g bielkovín

  • + 6,5 g BCAA na porciu

  • + cena

Chýbajú ti bielkoviny? Už nebudú

Kazeín sa vstrebáva postupne, preto máš stálu zásobu bielkovín a aminokyselín, ktoré tvoje telo potrebuje a nevie si ich vytvoriť samé. Obsahuje aj stopové prvky, ako fosfor a vápnik. Srvátka obsahuje rýchlo vstrebateľný proteín, ale kazeín dodáva aminokyseliny dlhšie. Ich správnou kombináciou ti bielkoviny nikdy nebudú chýbať. 

Micelárny, hydrolyzovaný alebo iný? 

Nie je kazeín ako kazeín. Najčastejšie sa stretneš s micelárnym kazeínom. Vyrába sa mikrofiltráciou odstredeného kravského mlieka. Jeho výroba je šetrná, prebieha pri nízkych teplotách a nepomáhajú jej žiadne chemické látky. Výsledkom je čistý, 85 % prírodný proteínový produkt, ktorý neobsahuje veľa sacharidov a tuku. Nemusíš ho zahusťovať a tvoje trávenie si s ním ľahko poradí.  

Ďalšiu formu predstavuje hydrolyzovaný (predtrávený) kazeín. Bielkoviny sú v tomto prípade rozbité na menšie častice a vstrebávajú sa rýchlejšie a svaly na potrebné aminokyseliny nemusia čakať tak dlho ako pri micelárnom. 

kazeínové proteíny

zdroj foto: adobestock

Kazeinát vápenatý sa vyrába pridaním kyseliny (chlorovodíkovej, mliečnej, sírovej) do odstredeného mlieka. Hydroxid vápenatý ho neutralizuje, proteín sa oddelí a vysuší horúcim vzduchom. Vysušený sa zahreje, lisuje a melie na jemný prášok. Tento proteín sa nerozpúšťa. Mieša sa s hydroxidom vápenatým. Prášok obsahuje až 91 % proteínov, je bez laktózy a má malý obsah tuku. Tento tip kazeínu je ťažko stráviteľný. Väčšina týchto bielkovín organizmom len preletí a organizmus ich nedokáže využiť tam, kde potrebuje. Veľmi často je súčasťou lacných proteínov.   

fitcool.sk tip pre teba

Odporúčame: Široký výber kazeínových proteínov nájdete na stránke spoločnosti My Protein.

Prečo kazeín vlastne užívať? 

Pravidelné užívanie kazeínu môže zabrániť strate svalstva. Pravidelný prísun v rovnakých dávkach prospieva rastu a udržaniu svalovej hmoty, najmä keď sa snažíš držať diétu a prijímaš menej kalórií, ako je tvoje telo zvyknuté. Telo má dostatok bielkovín a nepotrebuje štiepiť vlastné svaly. Okrem toho, zlepšuje peristaltiku čriev a trávenie. 

Nemusí to byť len večer

Kazeín sa chváli prívlastkom nočný proteín. Pre pomalé uvoľňovanie ho odporúčali konzumovať najmä večer. Je úplne jedno, kedy si bielkoviny v tejto podobe dopraješ. Dôležité je, že telu ich dodáš v potrebnom množstve. Rozhoduje ich množstvo. Nie čas. 

kazeínové proteíny

zdroj foto: adobestock

Mliečne produkty a výživové doplnky

Zvýš príjem mlieka a mliečnych produktov (najmä tvaroh, jogurt, syr) a kazeín do tela dopravíš aj v prirodzenej forme. Ochuť si ich každý deň inak. Škorica, kakao, vanilka. Čo máš rád ty? Možností je veľa. 

Pochybuješ, že do seba dostaneš toľko bielkovín, koľko treba? Doplnky výživy sú tu preto. Dodržiavaj dávkovanie, ktoré je uvedené na každom takomto produkte. Výrobcovia odporúčanú dennú dávku neuvádzajú len tak. 

Športuješ? Bielkoviny zo stravy ti pravdepodobne stačiť nebudú. Kazeín s vyváženým prísunom bielkovín rád pomôže. Po športe doplň rýchle bielkoviny a kazeín nechaj pracovať, keď telo také množstvo bielkovín nepotrebuje. 

Laktózová intolerancia 

Máš alergiu na laktózu? V malom množstve sa nachádza aj v kazeínových doplnkoch a spôsobuje nadúvanie a plynatosť. Tráviace ťažkosti sa nemusia objaviť u každého, ale načo riskovať.

Proteínov je veľa. Inšpiruj sa článkom Ako si správne vybrať a použiť proteín? a nájdeš presne to, čo hľadáš. 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.