Jóga – aké su jej hlavné benefity? Čo na cvičenie jógy potrebujem?

0
752
Joga - aké sú jej hlavné benefity?
autor: adobestock

Cvičenie staré niekoľko tisíc rokov a stále rovnako populárne. Joga. Vieš, prečo je to tak? Ide o cvičenie, pri ktorom nejde len o to, aby dobre vyzeralo tvoje telo. Joga spája telesné s duševným. Aké benefity to so sebou prináša? 

Všetko, čo k šťastnému životu potrebješ

Názov “joga” pochádza zo sanskritu a v preklade znamená spojenie – prepojenie. Cvičenie, či relaxačná technika? Hovor tomu, ako chceš. Dôležité je, že ťa naučí správne dýchať a dobre si zacvičíš a oddýchneš zároveň. Rozmýšľaš, pri ktorom cvičení sa ti to ešte podarí? Prečítaj si, čo všetko ťa pri pravidelnom cvičení jogy čaká a zistíš, že podobné cvičenie už nenájdeš. 

19 benefitov, ktoré joga prináša

  1. odbúrava stres. Upokojíš sa, nepríjemnosti, ktoré si počas dňa riešil predýchaš a deň je hneď krajší. Pri pravidelnom cvičení sa pristihneš pri tom, že maličkosti, ktoré ti žrali nervy zrazu neriešiš. A to je len začiatok
  2. upokojí telo aj myseľ súčasne. Kedy sa ti podarí len tak si ľahnúť a dýchať?
  3. zlepšuje kapacitu pľúc. Už žiadne plytké a rýchle dýchanie. Naučíš sa správne dýchať a počas dňa sa ti pár krát stane, že si uvedomíš, že treba zastať a aspoň tri krát sa poriadne nadýchnuť. Len tak. Hlboko a pomaly. Uvidíš, ako ti to zmení deň. Pozitívne sa to odzrkadlí aj na ochoreniach dýchacích ciest, najmä v prípade bronchitídy a  astmy
  4. prestaneš sa hrbiť. Nie hneď, ale ono to príde. Jednotlivé asány necvičíš len tak, pre nič za nič. Pracuješ na spevnení stredu tela a hrudných a chrbtových svalov, ktoré ti pomôžu udržať telo v správnom postavení. Ja som po prvom cvičení jogy mala svalovicu hrudných svalov. Nikdy by som nepovedala, že to je možné. Jogu som vždy pokladala za málo dynamickú
  5. trpezlivosť. Jednotlivé asány ti na prvom tréningu pravdepodobne nepôjdu, ale nevešaj hlavu. Naučíš sa. Okrem asán precvičíš aj trpezlivosť. Oceníš to aj v bežnom živote, nielen vo svete asán
  6. zrýchli ti metabolizmus. Áno, toto pomalé cvičenie to dokáže
  7. dobrý vplyv na žľazy s vnútorným vylučovaním. Pomáha udržiavať správnu hladinu hormónov v tele. Znižuje hladinu stresového hormónu (kortizol) a zvyšuje hladinu hormónu šťastia (endorfín)
  8. vďaka joge budeš pohyblivejší a ohybnejší. Svaly sa uvoľnia a spevnia, kĺby získajú na pohyblivosti. Kostiam dodá pevnosť a vo vyššom veku pozastaví ich rednutie. Čo viac môžeš pre svoj pohybový aparát chcieť?

    Joga - aké sú jej hlavné benefity?
    autor: adobestock
  9. posilníš imunitný systém. Správne dýchanie má svoje čaro. Prekrví celý organizmus
  10. robí ti problém rovnováha? Joga je na jej precvičenie priam stvorená. Vyskúšaj niektorú z pozícií a ostaň v nej 5 sekúnd. Nedarí sa? Nevadí. Nabudúce vydržíš dlhšie a jednotlivé pozície si časom začneš doslova užívať
  11. dodá ti potrebnú dávku energie. Prekonaj sa a na hodinu jogy zájdi, aj keď toho máš veľa a veľmi sa ti nechce. Z jogy pôjdeš pozitívne naladený a prebudený k životu. Po únave neostane ani stopa 
  12. na vek sa nevyhováraj. Už si počul, že to je len číslo? Jogu môžeš začať cvičiť v každom veku. Najlepšie urobíš, keď začneš už dnes
  13. cvičíš s hmotnosťou vlastného tela. Schudneš, ale nie tak výrazne ako pri inom cvičení. Pomôže ti s formovaním postavy a zbavíš sa vnútorného tuku. Kombinuj ju s cvičením zameraným na chudnutie a štíhla postava na seba nenechá dlho čakať. Vyskúšaj power jogu. Je náročnejšia, ale dynamickejšia
  14. sústredíš sa nielen pri vykonávaní jednotlivých cvikov, ale aj pri dýchaní. Myšlienky ti prestanú utekať na každú stranu a pozornosť postupne udržíš lepšie aj pri ostatných činnostiach
  15. môže sa stať, že na začiatku budeš mať problém s tlakom. Bude sa ti točiť v hlave. Prekonaj to. Z dlhodobého hľadiska má joga dobrý vplyv aj krvný tlak a celý kardiovaskulárny systém. O prekrvení pri správnom dýchaní tu reč už bola
  16. bolesti chrbta sa ako šibnutím čarovného prútika nestratia. Zmiernenie bolestí sa dostaví pri pravidelnom cvičení
  17. joga nie je len cvičenie a duchovno. Je to životný štýl, ktorý mení život k lepšiemu
  18. zlepšuje spánok. Po joge si príjemne uvoľnený, myseľ nezaťažujú žiadne negatívne myšlienky a ty spíš ako v bavlnke. Nevyskúšaš, nevieš
  19. potrebuješ byť sám so sebou, so svojimi vlastnými myšlienkami? Pri joge sa ti to určite podarí. To, že vás je pri cvičení viac vôbec neprekáža. Ani to, že cvičiteľka hovorí, ako máš cvičiť. Začneš inak vnímať okolie, ale najmä seba samého

Na začiatku som netušila, ku ktorému číslu sa dostanem. Benefitov jogy som napočítala presne 19. Pekné číslo, čo povieš? Začni cvičiť. Možno ich nájdeš ešte viac. 

Potrebujem niečo špeciálne? To je otázka

Už ti je jasné, prečo by si to mal s jogu skúsiť. Teraz ti prezradíme, čo na cvičenie jogy potrebuješ. Na začiatok nič výnimočné. Po joga doplnkoch sa začneš obzerať, až keď ťa joga chytí za srdce. V dobrom joga centre ti okrem príjemnej atmosféry poskytnú všetko, čo k cvičeniu potrebuješ. Karimatku (jogamatku), blok na podporu cvikov, meditačný vankúš, deku, masážne gule. Pomôcky na cvičenie si kúp, keď sa rozhodneš cvičiť jogu aj doma. Všetky spomínané veci sa dajú nahradiť tým, čo doma máme, ale občas si treba urobiť radosť aj niečím novým. 

Čo na cvičenie jogy potrebujem?
autor: adobestock

Joga oblečenie od hlavy po päty

Cvič v tom, v čom sa cítiš pohodlne. Tepláky, tričko a poďme na to. Joga sa vraj najlepšie cvičí naboso. Ak sa ti to nepozdáva, obuj si ponožky. Botasky nechaj doma. Existujú špeciálne joga ponožky s pritošmykovou úpravou a ponožky – palčiaky. Pri joge sa občas zídu aj prsty na nohách. To preto. 

Niekto uprednostňuje obtiahnuté legíny, niekomu sa lepšie cvičí vo voľných, na jogu špeciálne upravených nohaviciach, ktoré natiahneš až na chodidlá. Tričko žiadne špeciálne úpravy nepotrebuje. V ponuke obchodov nájdeš aj oblečenie na jogu určené, ale v zásade sa od ostatného športového ničím nelíši. 

Správnu atmosféru dotvára relaxačná hudba a vonné oleje, ktoré ti pomôžu lepšie sa uvoľniť. Stavím sa, že ti ani nenapadne pozerať, ako cvičia ostatní. Zatvor sa do svojho jogového sveta a ostatných nechaj len tak plynúť. 

Poslednou bodkou je na joge šálka teplého bylinkového čaju. Počas cvičenia vodu nepotrebuješ. O to viac si čaj po cvičení vychutnáš. 

Pot, ktorý pri joge vydáš je iný ako ten z behu, či ten z posilňovne. Nie je agresívny. Je jemnejší a bez zápachu. Vraj má liečivé účinky. Aj preto sa odporúča osprchovať sa pred cvičením. Joga je cvičenie, ktoré precítiš všetkými zmyslami. 

Poznáš benefity, ktoré cvičenie jogy prináša a vieš, čo všetko na jogu potrebuješ. Už len začať. S cvičením jednotlivých asán a správnym dýchaním ti najlepšie poradí inštruktor. Z videa ti nikto nepovie, čo robíš zle a čo treba zmeniť, aby si jednotlivé cviky cvičil naozaj dobre. Doma trénuj, až keď si budeš istý tým, čo robíš, aby joga priniesla výsledky, ktoré od nej očakávaš. 

Joga je fajn, ale potrebuješ aj niečo dynamickejšie? Skamaráť sa s behom. Jedno ťa vyšťaví a druhé dodá energiu. Výborná kombinácia 🙂

Reklama