Chia semienka a ich benefity pre organizmus

0
77
chia semiacka

Chia semienka nie sú výplodom poslednej doby, ktorá sa stále snaží zaujať niečím novým. Ich silu odhalili Aztékovia. Pri životnom štýle, ktorý viedli potrebovali rýchlo zahnať hlad a doplniť energiu. Chia semienka sú ľahké, mali ich stále po ruke a hlad vďaka nim zahnali vtedy, keď potrebovali. Chceš vedieť, aké benefity chia semienka prinášajú dnes? 

Čo sú chia semienka vlastne zač? 

Semienka sú plodom šalvie hispánskej, ktorá pochádza z Mexika. Jej pestovanie je dosť náročné. Vyhovuje jej správna kombinácia tepla a zimy, preto sa jej najviac sa jej darí v Strednej a Južnej Amerike. Ide o jednoročnú rastlinu, nové semienko musíte zasadiť každý rok.  Sú to malé bobuľky hnedej až čiernej farby bez výraznej chuti

Výhody pravidelného užívania chia semienok

Chia semienka sa preslávili najmä vďaka svojim priaznivým účinkom na organizmus. Ľudia ich odhaľovali postupne. Lieky, ktoré berieš dlhodobo, nimi nenahradíš. Tak to nefunguje. Podpor svoj organizmus a dopraj mu blahodárne účinky, ktoré chia prináša:

  • zaženú hlad
  • dodajú energiu. Rýchlo a efektívne. Energiu uvoľňujú postupne
  • obsahujú omega-3 mastné kyseliny 
  • zlepšujú trávenie. 40 % semienka tvorí vláknina, ale je správny účinok sa dostaví, len keď budeš dodržiavať pitný režim a zapiješ ju dostatočným množstvom vody
  • bohatým zdrojom bielkovín (19 %), ktoré pomáhajú budovať jemné svalové vlákna
  • potrebuješ schudnúť? Chia ti pomôžu. Cvičiť za teba nebudú, ale keď ich pridáš do jedálnička, semienka v žalúdku zväčšia svoj objem, zaplnia ho a pocit hladu sa nedostaví tak skoro

fitcool.sk tip pre teba

Odporúčame: Skvelé bio chia semienka, ktoré sú popísané v dnešnom článku nájdete na stránke spoločnosti My Protein.

  • spomaľujú vstrebávanie a udržiavajú hladinu cukru v krvi. Benefit, ktorý ocenia najmä diabetici
  • znižujú hladinu cholesterolu a triglyceridov (tuky mastných kyselín, ktoré sa nachádzajú v živočíšnych tkanivách a rastlinných pletivách) v krvi
  • znižujú krvný tlak a podporujú celý kardiovaskulárny systém. Patríš medzi ľudí s opačným problémom a tvoj tlak je nízky? Chia semienkam sa radšej vyhni
  • obsahujú veľa antioxidantov a sú dobrým doplnkom pri detoxikácii
  • potrebuješ doplniť stopové prvky? Chia semienka obsahujú aj vápnik, fosfor, horčík, mangán a železo. Majú až 3 krát viac železa ako špenát. Kto vie, čo by si Pepek námorník vybral, keby o tom vedel
  • spomaľujú starnutie a zlepšujú kvalitu pleti, vlasov a nechtov 
  • majú protizápalové vlastnosti
  • zlepšujú pamäť, koncentráciu a pozornosť
  • prevencia proti Alzheimerovej chorobe
  • môžu zlepšiť športový výkon
  • pri pestovaní nepotrebuje žiadny postrek. Hmyz a ostatných škodlivcov zvládne sama. Lístky šalvie hispánskej obsahujú veľa oleja, ktorý má výrazné repelentné účinky proti hmyzu

chia semiacka

Chia semienka a ich nenáročná príprava

Je úplne jedno, ako ich do svojho jedálnička zapojíš. Ozdob nimi šalát. Pridaj ich k ryži. Podrv ich na prášok a pridaj do omáčky. V hlavnom jedle sa stratia a ich efekt bude rovnaký.

Potrebuješ rýchle a energeticky bohaté raňajky? Chia semienka namoč ich do vody už večer v pomere 1:10. Do rána z nich vznikne gél. Pridáš ho do jogurtu, ovocného džúsu, či smoothies. Primiešaj ich do nátierky. Alebo si priprav chia puding. Aj to sa dá. 

Večer si na semienka zabudol? Namoč ich hneď, ako vstaneš. Kým sa dostaneš k raňajkám, vytvorí sa na nich gélová vrstva a ich konzumácia bude ľahšia. 

fitcool.sk tip pre teba

Odporúčame: Skvelé bio chia semienka, ktoré sú popísané v dnešnom článku nájdete na stránke spoločnosti My Protein.

Pečieš domáci chlieb? Zomeľ semienka na múku a pridaj ju k tej, ktorú používaš bežne. Pridaj ich do cesta celé a nakoniec nimi chlieb pekne ozdob. Nedeľné raňajky bez lievancov nie sú to pravé? Aj tu nahraď časť múky tou zo semienok chia. Získajú vyššiu výživovú hodnotu

Chia semienka a ich nežiadúce účinky

Áno, hovoríme o benefitoch a výhodách konzumácie chia semienok, ale aj v tomto prípade existuje ale… Neboj sa, s nežiaducimi účinkami sa pri chia nestretávame často. Odporúčaná denná dávka je 15 g. Tráviace ťažkosti sa dostavia len v tom prípade, že to s množstvom chia semienok preženieš. Vláknina síce urýchľuje metabolizmus, ale netreba to s ňou preháňať. 

O znižovaní krvného tlaku sme pri konzumácii chia semienok už hovorili. Keď máš tlak nízky, chia semienka do svojho jedálnička radšej nepridávaj. 

Čo povieš na benefity, ktoré chia semienka ponúkajú? Si zvedavý, čo na ne povie tvoje telo? Kým ich nevyskúšaš, nevieš. O svojich skúsenostiach s chia semienkami sa s nami podeľ v komentároch. Je dosť možné, že sme ich tu nespomenuli všetky. 

chia semiacka

Vyskúšaj naše FitCool recepty a vylepši ich dávkou chia semienok. Urobíš niečo pre svoje zdravie a maškrty z našej ponuky budú stále rovnako chutné. 

Reklama