Ako posilniť imunitný systém v tomto období? Nie je to nič náročné

Dobre vieš, že máš nejaký imunitný systém, ktorý ťa chráni. Vieš aj to, že ho občas treba niečim posilniť, aby ti do organizmu nepustil žiadne baktérie, či vírusy. Väčšiu pozornosť si mu nikdy nevenovali. Nemusel si. Dnes si zdraví, ale bojíš sa. Objavil sa vírus, na ktorý nevieme reagovať. Nikto nevie, aké sú jeho presné príznaky, priebeh a liečba. Isté je len to, že sa so silnou imunitou nemáš čoho báť. Vieš, ako imunitu v tomto období posilniť? 

Úloha imunitného systému v ľudskom tele

Imunitný systém sa v našom organizme snaží udržať vnútornú rovnováhu, ale sám to nedokáže. Je úzko spätý s nervovým, srdcovocievnym, tráviacim a pohybovým systémom. Uhádol si. Je prepojený s celým telom. Keď jedna časť organizmu prestane fungovať tak, ako má, imunita je hneď v strehu. Chráni organizmus pred infekciami odstraňuje z neho všetko zlé a nepotrebné. Jeho veľkou výhodou je, že škodlivé látky z vonkajšieho a vnútorného prostredia rýchlo rozpozná a dobre si ich zapamätá. Imunitný systém vie, čo robí. Na svoje zdravé tkanivá za normálnych okolností nereaguje. 

Prirodzene alebo umelo získaná imunita? Aký je v tom rozdiel? 

Veľký. Prirodzene získanú imunitu nedokážeš ovplyvniť. Dostal si ju do vienka a vo veľkej miere závisí od toho, akú silnú imunitu mala tvoja mama. Práve od nej k tebe ešte pred narodením prechádzali protilátky cez placentu a pomáhali ti prekonať prvé mesiace po narodení. Ďalšie protilátky sa k tebe hneď po narodení dostali v prvom mlieku, ktoré si od mami dostal. Prvé materské mlieko, kolostrum, obsahuje veľa imunoglobulínov, ktoré chránia najmä pred baktériami a vírusmi. Obsah imunoglobulínov v materskom mlieku postupne klesá a imunitu už nedokáže ovplyvniť. Že čo sú to imunoglobulíny? Dobrá otázka. Ide o bielkoviny, ktoré vznikajú ako imunitná odpoveď organizmu na cudzorodú látku

Umelo získaná imunita sa vytvára postupne a závisí od toho, kedy sa s baktériami a vírusmi stretneš osobne. Imunita vytvára protilátky, ktoré s nimi bojujú, zapamätá si ich a tvoje telo na ne pri ďalšom stretnutí zareaguje miernejšie alebo vôbec. Keď ochorieš, tvoja prirodzená odolnosť sa na chvíľu zníži, ale z dlhodobého hľadiska to imunitu nakoniec posilní. Dobre to máme v organizme zariadené, čo povieš? 

Ako posilniť imunitný systém v tomto období? Nie je to nič náročné
zdroj: pixabay

Oslabená imunita. Kto za to môže? 

To, akú máš imunitu do veľkej miery ovplyvňuješ ty sám. Nemáš ten pocit? Vieš, čo všetko dokáže imunitný systém oslabiť? 

  • nedostatok slnka, čiže vitamínu D, ktorý (až 90 – 95 % vitamínu D získavame zo slnečného žiarenia. Aj preto má prívlastok slnečný)
  • nedostatok vitamínov a minerálov
  • zlá životospráva (alkohol, fajčenie, prejedanie sa…)
  • málo spánku
  • veľa stresu a napätia (slabé stresové podnety imunitu posilňujú, ale dlhodobý stres organizmus oslabuje a znižuje jeho výkonnosť)
  • nedostatok pohybu a pobytu na čerstvom vzduchu
  • časté užívanie antibiotík 

Práve si sa dozvedel, čo všetko môže tvoj imunitný systém oslabiť. V niektorých bodoch si sa našiel, ale na sebe si žiadne zmeny nespozoroval. Si unavený? Bolia ťa kĺby? Si často chorý? Zle sa ti hoja rany? S tvojou imunitou niečo nie je v poriadku a mal by si to začať riešiť, kým to nebude vážnejšie. 


Ideálny pomocníci na posilnenie imunity na čerstvom vzduchu.


Chcem zvýšiť obranyschopnosť. Ako na to? 

Pamätáš si, čo imunitu oslabuje? Je to tých pár bodov, ktoré sme spomínali vyššie. Snaž sa na nich popracovať a dodaj imunitnému systému všetko, čo potrebuje. 

  • vitamín D ti pomôže doplniť pobyt vonku. Spoj ho s prechádzkou, začni bicyklovať alebo behať. Pravidelný pohyb ti s budovaním imunity pomôže. Prispôsob ho svojim schopnostiam a možnostiam. Zbytočne sa nepreťažuj. Chceš imunite pomôcť, nie ju poškodiť
  • vyvážená strava plná vitamínov a minerálov, s dostatočným množstvom bielkovín, cukrov a tukov. Hovoríme o vyváženej strave so všetkým, čo k tomu patrí – ovocie, zelenina, primerané množstvo mäsa a dostatočný pitný režim 
  • množstvo vitamínov a minerálov získaš z čerstvého ovocia a zeleniny. To je fakt. Keď si nie si istý, či dosiahneš ich odporúčanú dennú dávku, siahni po kvalitných výživových doplnkoch
  • prirodzenú obranyschopnosť organizmu posilňuje prírodný polysacharid betaglukán. Znižuje imunitnú reakciu a normalizuje znížené imunitné funkcie. Preventívne ho berú ľudia s opakujúcimi sa zápalovými, bakteriálnymi, vírusovými a plesňovými infekciami a alergiami. Odporúča sa kombinovať s bioflavonoidmi, vitamínom C a zinokom, pretože zvyšujú jeho účinky. Najviac betaglukánu nájdeš v hlive ustricovej
  • otužuj. Nikto od teba nečaká, že sa z teba zo dňa na deň stane ľadový medveď. S otužovaním začni postupne. Pri sprchovaní striedaj teplú vodu so zimnou. Postupne si dopraj viac zimnej vody, ako teplej. Stačí ňou uzavrieť sprchovanie. Ako dlho vydržíš? 
  • echinacea posilňuje imunitný systém a podporuje tvorbu fagocytov, buniek, ktoré ničia a pohlcujú choroboplodné zárodky. Môže liečiť vírusové a bakteriálne infekcie a jej priaznivé účinky sa prejavujú aj pri liečbe zápalových ochoreniach kože, akými sú akné, psoriáza a ekzémy 
  • silný imunitný systém potrebuje dobrú črevnú flóru. Vitamíny a minerály, ktoré ho povzbudzujú sa vstrebávajú v čreve. Správnu črevnú flóru ti pomôžu udržať probiotiká. Užívanie antibiotík prirodzenú črevnú flóru ničí. Probiotiká ti pomôžu dostať ju do normálu
Ako posilniť imunitný systém v tomto období? Nie je to nič náročné
zdroj: pixabay

Vitamíny, minerály a stopové prvky. Ale ktoré? 

Vieš, že na posilnení imunity sa podieľajú vitamíny a vieš aj to, ako sa k ním dostaneš. O vitamíne D sme už hovorili. Ten je jasný. Vitamín C nesmie chýbať. O tom si už tiež niečo počul. Predpokladáš, že ich je viac a predpokladáš správne. Tu ich máš: 

  • selén patrí medzi antioxidanty a podporuje správnu činnosť imunitného systému.  Je nevyhnutnou súčasťou tvorby selenoproteínov, ktoré potláčajú chrípkový vírus. Odporúča sa kombinovať so zinkom
  • zinok podporuje tvorbu a rast buniek imunitného systému a zlepšuje hojenie rán
  • vitamín C je postrachom baktérií a vírusov. Chráni bunky pred oxidačným účinkom voľných radikálov a podporuje činnosť bielych krviniek, ktoré sú v boji s chorobou nevyhnutné
  • vitamín D (slnečný vitamín) má protizápalové, protivírusové a imunomodulačné účinky. Podporuje rast svalov a reguluje hladinu vápnika a fosforu v tele. Nájdeš ho aj v rybom tuku, žĺtku, hubách a morských rybách, ale najviac ho získaš zo slnečných lúčov
  • vitamín B2 (riboflavín) zvyšuje odolnosť voči bakteriálnej infekcii. Jeho najväčším zdrojom sú morské riasy a pivné kvasnice, ale nájdeš ho aj v u nás bežne dostupných potravinách, napr. mandliach, syroch, orechoch, pečeni, mlieku, vajciach a rybách 

Dávkovanie sa nespomína len tak 

Spomenuté vitamíny sa s podporou imunitného systému skloňujú najčastejšie. Ich nedostatok môže ochranu imunitného systému znížiť, ale to neznamená, že ich máš brať len tak, od buka. Súčasťou balenia všetkých výživových doplnkov je informačný leták, v ktorom nájdeš všetko, čo o danom vitamíne potrebuješ vedieť, aj to, ako a kedy ho treba užívať. Spôsob užívania dokáže jeho silu ovplyvniť. Vyťaž z vitamínov, ktoré si sa rozhodol užívať maximum. 
Imunitný systém podporuje aj modro-zelená riasa spirulina. Zisti všetko, čo o nej potrebuješ vedieť a zaraď ju do svojho jedálnička.

Posilnenie imunity vieš zlepšiť aj pravidelným cvičením a ktomu stačí len zopár dobrých pomocníkov. Prezri si náš športový katalóg a možno jedného takého fitnes pomocníka tam nájdeš. 🙂

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.