Ako na zdravé vlasy v zime

Ako na zdravé vlasy počas zimy

Rozstrapkané suché končeky vlasov, mdlé pramene ako bez života, elektrizujúce vlasy…Už máš po krk zimy? Začni sa správne starať o vlasy už teraz. My ti povieme, ako dopriať vlasom zdravie a vitalitu.

Ako sa rodí zdravý vlas

Folikul je tkanivové puzdro, z ktorého vyrastie nový vlas. Každý z nás má na hlave určitý počet folikulov, z ktorých rastie jeden vlas. Nový sa “narodí” až keď vypadne, lepšie povedané odumrie ten starý. Kým sa tak udeje, závisí nielen od dedičnosti, ale aj od starostlivosti o vlasy, pokožku hlavy a celkové zdravie. Staráš sa o vlasy, ako najlepšie vieš a predsa nie si spokojná? Faktory, s ktorými sa musíš zmieriť: Farbu, hustotu, kvalitu či štruktúru vlasu dostávame sčasti do vienka pri narodení.

Čo škodí vlasom?

Približne po 30-tom roku života strácajú vlasy kvalitu. Môžu za to rôzne faktory:

  • hormonálne výkyvy – nízke alebo naopak vysoké hodnoty niektorých hormónov môžu za stratu alebo nekvalitu vlasov,
  • nedostatok vitamínov a minerálov – absencia niektorých nutrientov stojí za problémami s vlasmi, najmä vitamínov C, B, D, E a minerálov železa, zinku či selénu
  • strata kolagénu vekom – kolagén I. a III. typu poskytuje zdravie najmä vlasom, nechtom a zubom, preto je potrebné ho dopĺňať,
  • chemické poškodenie – farby, laky, tužidlá, spreje…Chemické ošetrenie vlasov preniká do hĺbky vlasu a mení jeho štruktúru. Vlasy sa časom stávajú suché, lámavé a krepovité, preto sa čoraz častejšie dožadujú ošetrenia chemickými prípravkami,
  • nešetrné zaobchádzanie, resp. zlozvyky – časté strihanie, pevné utiahnutie copu/drdolu, časté a drsné česanie, kulmovanie, žehlenie, fúkanie…
  • poveternostné vplyvy – vietor, dážď, mráz, ale i slnko vedia zničiť vlasy. Dôležitá ochrana pred nimi býva správna pokrývka hlavy a následné ošetrenie,
  • stres – spúšťač všetkých problémov, podľa výskumov stojí za častým vypadávaním či rýchlomastiacimi sa vlasmi,
  • nezdravý životný štýl – všetkého príliš veľa alebo málo škodí – veľa mastného, vyprážaného jedlá, veľa cukru a sladkostí, málo spánku,
  • niektoré ochorenia – alopécia, poruchy štítnej žľazy, postcovidový syndróm alebo anorexia sú časté ochorenia, ktoré stoja za vypadávaním vlasov,
  • oslabená imunita počas chorobyimunita je počas choroby oslabená, platí to aj pre vlasy. Je potrebné im dodať vitamíny.
Ako na zdravé vlasy počas zimy
Zdroj foto: freepik.com/Racool_studio

Ako sa o vlasy počas zimy starať?

V zime sa kvalita vlasov mení rovnako ako počasie. Kvalitný šampón, balzam, regeneračná maska, vyživujúce oleje… je prvá pomoc, ktorú môžeš vlasom dopriať. Kvalita vlasu sa skrýva v jeho hĺbke. Nestačí sa o vlasy starať iba navonok, je potrebné im dopriať:

  • vhodnú pokrývku hlavy – čiapky či kapucne podšité hladkým materiálom – satén, hodváb… vlasy sa o ne nezachytávajú ani nelámu,
  • pitný režim – najlepšia hydratácia pre suché a lámavé vlasy,
  • vitamínové a výživové doplnky stravy

Akákoľvek dĺžka vlasu môže byť s malou pomocou zdravá. Záleží len od spôsobu, akým sa o korunu krásy budeš starať. Máme pre teba pár tipov:

Čo vlasom prospieva?

Existuje rad doplnkov, ktoré doslova stoja za krásnou korunou hlavy a ženy by ich mali pravidelne dopĺňať:

Dostatok vitamínov

Mikroživiny ako vitamíny a minerály hrajú dôležitú úlohu pri normálnom vývoji vlasových folikulov. Ich nedostatok môže súvisieť i s alopéciou.

A vitamín – Nadmerné užívanie (10 tisíc IU denne) vitamínu A môže viesť k vypadávaniu vlasov. Ak je ho však nedostatok, vlasy môžu byť suché, lámavé, bez života a na pokožke sa môžu tvoriť lupiny. Odporúčaná denná dávka – 800 μg. Ako doplniť vitamín A: hovädzie mäso, pečeň, vajcia, ryby, sladké zemiaky, mrkva, tekvica, špenát, mango.

B vitamíny – Komplex vitamínov B obsahuje osem vitamínových látok – tiamín (B1), riboflavín (B2), niacín (B3), kyselinu pantoténovú (B5), vitamín B6, biotín (B7), folát a vitamín B12. Za vypadávaním vlasov stojí nedostatok riboflavínu, biotínu, kyseliny listovej a vitamínu B12. Nedostatok biotínu môže aj za kožné vyrážky či lámavé nechty, preto býva súčasťou rôznych doplnkov výživy vhodných pre ženy. Kyselina pantoténová dodáva vlasom pružnosť, silu a lesk a pomáha predchádzať vypadávaniu a šediveniu vlasov. B12- ka zase pomáha predchádzať vypadávaniu vlasov.

Ako na zdravé vlasy počas zimy
Zdroj foto: freepik.com/lookstudio

C vitamín Príjem vitamínu C je dôležitý u pacientov s vypadávaním vlasov spojeným s nedostatkom železa. Pomáha taktiež pri produkcii a udržiavaní zdravého kolagénu. Vitamín C je tiež silný antioxidant a chráni bunky vo folikuloch. Pri starostlivosti o vlasy a pokožku sa odporúča denná dávka 100-200 mg vitamínu C. Kde nájsť vitamín C? V citrusoch, zemiakoch, brokolici, paprike, špenáte, jahodách, paradajkách, ružičkovom kele.

D vitamín – Je dôležitý nielen pre správne fungovanie imunitného systému, ale i zdravé zuby, kosti a pokožku. Padajú ti vlasy? Môže za to možno nedostatok vitamínu D. Koľko ho užívať? 5 μg denne. Vitamín D môžeš nájsť v: mlieku, mastných rybách a zdravých tukoch.

E vitamín – pôsobí ako antioxidant a zároveň podporuje zdravú pokožku a vlasy. Denná dávka vitamínu E by mala byť v rozmedzí 50 – 400 IU. Ako ho doplniť: zeleninové oleje, listová zelenina, celozrnné výrobky, orechy.

Ako na zdravé vlasy počas zimy
Zdroj foto: freepik.com/drobotdean

Minerály a stopové prvky

Zinok je spájaný so správnym fungovaním celého organizmu – s imunitou, nervovým systémom či reprodukčným zdravím. Lámu sa ti nechty, máš zhoršenú kvalitu kvalitu pleti a vlasy? Môže za to nedostatok zinku. Odporúčaná dávka zinku denne: 10 – 15 mg. Kde ho nájsť: v mäse, mäkkýšoch, strukovinách či celozrnných výrobkoch.  

Selén je nevyhnutný pre metabolizáciu jódu. Prípadové štúdie ukázali, že nedostatok selénu môže viesť k rakovine, srdcovým chorobám a slabému rastu vlasov. Odporúčané dávkovanie je 25 – 50 mcg selénu denne. Kde ho nájsť? V mäse, morských plodoch a vlašských orechoch.

Železo nám chýba spomedzi minerálov najčastejšie . Kvôli jeho nedostatku možno zbadať niekoľko viditeľných zdravotných problémov: anemickú bledú pokožku, suchú kožu, vlasy či pozdĺžne ryhy na nechtoch, ktoré vedú k ich štiepeniu. Spolu s príjmom železa (14 mg denne) je vhodné užívať i vitamín C – podporuje jeho vstrebávanie. Nájdeš ho v: červenom mäse, hydine, vajíčkach, zelenej zelenine alebo celozrnnom chlebe.

Doplnky výživy

Kolagén I. a III. typu – obsahuje všetky zložky pre beauty starostlivosť každej ženy. Vhodné pre skvalitnenie pleti, zdravie pokožky, vlasov nechtov.

Multivitamín pokrýva dennú odporúčaciu dávku všetkých dôležitých vitamínov vhodných pre ženský organizmus.

Spirulina a Chlorella – nesmie chýbať v jedálničku starostlivosti o pokožku a vlasy. Sú prírodným zdrojom hlavne železa, vitamínu A, B12 a kyseliny listovej.

Ako posilniť imunitný systém v tomto období? Nie je to nič náročné. Prečítaj si náš ďalší článok.


Použité zdroje a štúdie:

  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23363384/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7432488/
  • https://www.hairscientists.org/hair-and-scalp-conditions/nutrition-and-hair-health
  • https://news.harvard.edu/gazette/story/2021/03/researchers-discover-how-chronic-stress-leads-to-hair-loss/
  • https://news.harvard.edu/gazette/story/2021/03/researchers-discover-how-chronic-stress-leads-to-hair-loss/
  • https://www.wellandgood.com/does-stress-make-your-hair-greasy/
  • https://ssvpl.sk/rady-lekara/porucha-stitnej-zlazy-co-pre-mna-moze-urobit-moj-vseobecny-lekar/
  • https://ssvpl.sk/rady-lekara/porucha-stitnej-zlazy-co-pre-mna-moze-urobit-moj-vseobecny-lekar/
  • https://www.medirex.sk/blog/postcovidovy-syndrom-ako-zistite-ci-nim-trpite
  • https://zdravoteka.sk/choroby/anorexia/

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.