V dnešnej dobe internetu plného akčných hrdinov, ako je Juri Bojka z Neporaziteľný 2. Či youtubu plného zápasov tých najlepších fighterov, stále viac a viac mladých ľudí chce skúsiť kickbox, thajský box či mma na vlastnej koži. Často to ale končí obrovským sklamaním a 80% (vlastná skúsenosť) nadšencov ukončí svoju kickbox kariéru skôr ako stihne začať, a to už po prvom týždni trénovania. Ale musí to tak byť? Môj osobný názor je, že nemusí. Preto skôr ako začneš trénovať kickbox by si mal vedieť týchto 5 vecí.

1. Skôr ako začneš trénovať Kickbox čítaj

Ako prvú vec ti radím „študuj“. Na internete je plno dobrých článkov o kickboxe, ale aj iných bojových športoch či už je to thajský box, box alebo mma. Skôr ako vkročíš do gymu na prvý tréning si zisti čo najviac o športe, ktorý chceš skúsiť. Kickbox pozná veľa disciplín ktorým sa môžeš venovať. Áno aj tento šport má svoje disciplíny 🙂 nie je to len o zápasení v ringu.

Veľa nadšencov po dvoch tréningoch zistí, že to nie je pre nich, ale pritom mnohokrát stačí len zvoliť tú správnu disciplínu. Máš rád tvrdosť, tak Full contact, Low kick či K-1 rules budú pre teba to pravé orechové. Naopak ak nemáš rád silové disciplíny nie je dôvod s tréningom skončiť. Kickbox pozná disciplíny ako Light contact, Kick light a Point fighting. Tieto disciplíny sú poväčšine výbornou voľbou na začiatok. Áno, poviete si, ale veľa gymov sa orientuje práve len na full contactové disciplíny. To ale neznamená že nie sú gymy ktoré lightové disciplíny trénujú. A preto ešte raz „študuj“ 🙂

2. Tréning kickboxu nie je akčný film

Takmer každý z nás začal trénovať ovplyvnený svojím akčným hrdinom J u mňa to bol Jackie Chan. Dovolím si tvrdiť, že 100% nadšencov po prvom tréningu z toho vytriezvie. Poznanie, že to nie je tak úchvatné, tak dokonalé ako kopy Juri Bojku z Neporaziteľný 2 býva zdrvujúce pre väčšinu nadšencov. Nie Juri Bojka z teba za jeden tréning nebude a v podstate nebude nikdy. 🙂 To neznamená, že ty nemôžeš byť skvelý fighter, majster sveta. Či v prvom rade spokojný zdravý človek, ktorý chodí do gymu pre radosť z kickboxu. Kvôli skvelej partii kamarátov, z ktorej sa časom stane takmer rodina.

5 vecí ktoré by si mal vedieť skôr ako začneš trénovať Kickbox
zdroj: shuterstock

Preto nemaj prehnané očakávania. Nikto sa nestal majstrom sveta za jednu noc. Kickbox je cesta na celý život. Proces tréningu je dlhodobý a áno veľakrát náročný či už fyzicky alebo psychicky. Je pravda že niekto napreduje rýchlejšie, a niekomu aj jednoduché kombinácie spočiatku pripadajú ako neriešiteľný rébus. Dôležité je vydržať, skôr či neskôr budeš sám pozorovať že napreduješ, technicky aj kondične. Nie je na škodu sa fotiť, točiť si videá ako trénuješ. Ja to robím takmer každý tréning aj keď mám kamarátov, ktorí si pre to zo mňa robia srandu. 🙂  Ale pusť si to video po polroku tréningu a nebudeš veriť vlastným očiam. 🙂

3. Kickbox nie je balet

Áno kickbox občas bolí. V prvom rade je to kontaktný šport. Je pravdou, že to nie je šport pre každého, ale stále tvrdím že je pre všetkých :). Viem že ti to nedáva zmysel, ale vysvetlím. Keď si sa rozhodol pre kickbox, tak do gymu vstupuješ už s vedomím, že nejdeš na balet. Ak to tak nie je tak si to opakuj. 🙂 Očakávaš že to môže byť tvrdé. Áno, nevyhneš sa kontaktu ani pri lightových disciplínach, je to predsa kickbox a jeho podstatou je zápasenie. A zápasenie bez kontaktu, je ako sex s imaginárnou priateľkou/priateľom.

To neznamená, že na kickboxe sa len mlátime hlava nehlava. Ako si drvivá väčšina ľudí myslí. Kickbox pozná veľa foriem tréningu. Nesedí ti sparing? Nevadí, tak budeš boxovať do vreca, alebo lapovať s partnerom, skákať cez švihadlo. Prípadne ti dá tréner kondičný tréning. Vždy je to o komunikácii s trénerom. Neboj sa pýtať, veď tréner je tam pre teba. Žiadny tréner nechce aby si prestal trénovať po 2 tréningoch. Už chápeš prečo vravím že je pre všetkých? Je to výborné a podľa mňa najlepšie kardio cvičenie, ktoré môžu robiť všetci.

4. Nepreceňuj sa

Aj tu platí staré pravidlo, pomaly ďalej zájdeš. Nesnaž sa porovnávať s fightermi, ktorí trénujú už roky. Väčšinou to vedie k demotivácii. Poznám desiatky prípadov, keď nadšenec skončil, lebo sám seba presvedčil, že toto on nikdy nedokáže. Ver mi, dokážeš. Nikto učený z neba nespadol a všetci sme nejak začínali. Čo je ešte horšie sú zranenia. Tvoje telo ešte nie je tak odolné, tak vytrénované aby si robil to, čo skúsení fighteri. Aby si zniesol to, čo skúsení fighteri.

Dôveruj trénerovi. Vie prečo robíš základné veci dookola. Áno je to nuda, ja viem. Všetci sme si tým prešli. Veľakrát je to demotivujúce. Ale ver mi je to len pre tvoje dobro a tvoj rýchlejší rast. Aký ma význam hrať sa na veľkého fightera a zhorieť pri tom na štarte, tým že si privodíš nejaké zranenie len preto že aj ty vieš dať super highkick? Pomaly ďalej zájdeš.

5. Nepodvádzaj, klameš sám seba

Klasická situácia: drepujeme a len sa otočím polovička nadšencov prestane drepovať. Veď tréner ma nevidí. 😀 Prečo? Veď kvôli mne tu nie si. V prvom rade si uvedom že si tu kvôli sebe. Trénuješ pre seba nie pre trénera. Trénera si neoklamal, oklamal si sám seba a na to mysli v prvom rade. Tréner robí všetko pre tvoj rast, aby si napredoval, aby si bol najlepší v tom čo robíš. Ak sa takto staviaš k tréningu v podstate znehodnocuješ jeho prácu.

5 vecí ktoré by si mal vedieť skôr ako začneš trénovať Kickbox
zdroj: istockphoto

Je jasné že všetci máme svoje hranice pokiaľ vládzeme a každý tréner ich vidí. Tréner sa snaží dostať z teba maximum. Vidí kedy máš dosť. Vidí kde máš rezervy. A preto si váž jeho snahy a neznehodnocuj jeho prácu klamaním samého seba. Je tu pre teba a ver mi chce aby si bol najlepší.

Pokora ako bonus

Žiaľ tej je v dnešnej dobe najmenej. Za mojej éry (keď Žižka mal ešte dve oči) sa trénovalo úplne inak ako dnes, pokora a úcta bola na prvom mieste. Ideme s dobou to je jasné, tréningy sú voľnejšie, disciplína ako by sa vytratila. Priznajme si, cieľom je si nadšenca udržať. Prevádzka gymu nie je zadarmo. To ale neznamená, že sa budete na tréningu správať ako neporaziteľný majster sveta. Pokora a úcta je to čo najviac zdobí dobrého fightera.

Buď pokorný, úctivý a nepovyšuj sa nad ostatnými. Nevytváraj si nepriateľov svojím arogantným správaním v gyme. V gyme sme všetci jedna rodina, ktorá spolu trénuje a pomáha si často aj mimo gymu.

Teším sa na teba

Verím že tých 5 rád ti trocha pomôže sa zorientovať, čo očakávať po vstupe do gymu. Ak si rozhodnutý to skúsiť a budeš mať na pamäti rady, ktoré som ti dal verím že nebudeš len NADŠENEC ale staneš sa FIGHTEROM telom aj srdcom. Kickbox je nádherný šport, ktorý vedie ľudí k pokore, ma blahodárne účinky na kardiovaskulárny systém. Určite si si všimol, že prvky kickboxu sa používajú hádam už v každom programe na chudnutie. 🙂 To je neklamný dôkaz toho ako dobre na zdravie tento šport vplýva.

Je len na tebe či sa k nám pridáš, ale ja sa na teba teším. oss

Mohlo by ťa zaujímať:
Ako často a koľkokrát do týždňa by sme mali trénovať?

 
Reklama